- Home
- Hakukoneoptimointi
- Tekninen hakukoneoptimointi
- Sivuston nopeus
Sivuston latausaika – testaa nettisivujesi nopeus
Päivitetty:
Kuinka paljon sivuston nopeus vaikuttaa näkyvyyteen hakukoneissa?
Aiemmin Google antoi paremmat sijoitukset nopeammin latautuville verkkosivustoille. Mutta vaikuttaako sivuston tai yksittäisen sisältösivun nopeus nykyään Google näkyvyyteen?
Kyllä, mutta ei suuresti (verkkokaupoilla tämä toki on toista).
Google toistaa jatkuvasti sitä, että sisällön merkityksellisyys on tärkein sijoitustekijä. Ja siksi sisällöllinen työ on edelleen tärkeämpi osa hakukoneoptimointia.
Jos nopeasti lataavat sivustot saisivat automaattisesti “lisäpisteitä”, ne voisivat syrjäyttää merkityksellisemmän ja paremmin haun intentioon vastaavan sisällön, mikä tietenkin aiheuttaisi harmia googlaajille.
Nopeuden arvo näkyvyystekijänä (ranking factor) muuttui huhtikuussa 2023
Nopeus oli aiemmin osa mitattavaa “sivukokemuksesta” ja se laskettiin ranking-tekijäksi. Tämä mittari kuitenkin muuttui Googlen Helpful content update -päivityksessä huhtikuussa 2023.
Muutoksen tavoitteena oli palkita paremmin sivuja, joiden sisällöistä on nähtävissä:
- asiantuntemusta
- luotettavuutta
- ja auktoriteettia, jotka perustuvat semanttiseen analyysiin määrällisten mittareiden (esim. nopeuspisteiden) sijaan.
Sivukokemuksen dokumentaatiossa Google selventää seuraavaa: latausaikoja voidaan painottaa tai olla painottamatta, ja vaikka sivunopeus on edelleen sijoitustekijä (ranking factor), sillä ei välttämättä ole kovin suurta vaikutusta.
Tärkeintä on sisällön merkityksellisyys
Googlen perusfilosofia on aina perustunut sisältöjen merkityksellisyyteen.
Tämä tarkoittaa, etteivät nopeat latausajat ole yhtä kuin laadukas ja hyödyllinen sisältö.
Mobiiliselailun lisäännyttyä ja nettinopeuksien parannuttua nopeus ei enää ole niin merkittävä tekijä kuin se oli kymmenen vuotta sitten, jolloin hitaammat yhteydet olivat yleisempiä.
Google PageSpeed ja Lighthouse + GTmetrix
Jos kuitenkin haluat tutkia sivuston nopeuksia, voit hyödyntää PageSpeed-työkalua. Kuten yllä olevasta kuvakaappauksesta näet, ohjelma kertoo paljon tietoa sivuston nopeudesta mutta myös valmiita parannusehdotuksia (Diagnostiikka).
Tarkista kuitenkin kuvien koot
Screaming Frogista voit tarkistaa sisällöissä esiintyvien kuvien koon. Liian suuret kuvat kannattaa aina korjata pienemmiksi, se on vähintä, mitä kannattaa tehdä.
Kun auditoit sivuston, löydät kuvien koot kohdasta Images > Size.
Suositeltu kuvakoko on alle sadasta (100) aina 150 kb asti.
- JPEG (JPG) on yleisimmin käytetty kuvatiedosto: sopii valokuville.
- PNG toimii parhaiten, kun haluat julkaista graafeja ja läpinäkyvällä taustalla varustettuja logoja.
- GIF on valintasi animoiduissa ja /tai liikkuvissa grafiikoissa.
- SVG:tä käytetään mukautetuissa grafiikoissa (kun graafikko on piirtänyt brändille sopivia omia kuvakkeita) ja silloin, kun kuvakkeen halutaan skaalautuvan eri kokoiseksi menettämättä kuvan laatua.
- WebP Googlen kehittämä vaihtoehto JPG:lle ja PNG:lle: tätä kuvamuotoa voidaan pakata tehokkaimmin ja siksi se onkin suosituin kuvatyyppi.