Yrittäjän opas
Mitä on yrityksen kannattavuus?
Liiketoiminnan kannattavuus tarkoittaa yrityksen kykyä tuottaa voittoa suhteessa omiin tuloihin ja menoihin. Toisin sanoen, liiketoimintasi on voitollista, kun yrityksen tuotot ovat suuremmat kuin sen toiminnasta aiheutuneet kustannukset.
Kannattavuus on yritystoiminnan perusedellytys ja elinehto, oli kyseessä minkä kokoinen yritys tahansa. Kannattavuudella mitataan, kuinka tehokkaasti pystyt pystyy hyödyntämään resursseja ja hallitsemaan kustannuksia, jotta voit saavuttaa taloudellista menestystä.
Yrittäjän opas
- Kannattavuuden tunnusluvut
- Kuinka kannattavuuslaskelma tehdään?
- Mikä on hyvä käyttökateprosentti?
- Mikä on hyvä liiketulosprosentti?
- Mitä oman pääoman tuottoprosentti (ROE) tarkoittaa?
- Mitä sijoitetun pääoman tuottoprosentti (ROCE) tarkoittaa?
- Miten ROI lasketaan?
- Miten kasvatan liiketoiminnan kannattavuutta tehokkaasti?
Yrityksen kannattavuus voidaan mitata eri tunnusluvuilla:
- Liiketulosprosentti kuvaa liikevoiton suhdetta liikevaihtoon.
- Bruttokate ilmaisee, kuinka paljon rahaa jää yritykselle katteeksi myynnistä ennen muita kuluja.
- Käyttökate (EBITDA) mittaa yrityksen tulosta ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia.
- Liikevoitto (EBIT) kertoo yrityksen tuloksen ennen rahoituskuluja ja veroja.
- Nettotulos osoittaa yrityksen lopullisen voiton tilikauden jälkeen
- Sijoitetun pääoman tuotto (ROI) kertoo, kuinka paljon yritys tuottaa voittoa suhteessa siihen sijoitettuun pääomaan.
- Oman pääoman tuotto (ROE) kertoo, kuinka paljon yritys tuottaa voittoa suhteessa sen omistajille kuuluvaan omaan pääomaan.
Kannattavuus on tärkeä indikaattori yrityksen taloudellisesta terveydestä ja pitkän aikavälin elinkelpoisuudesta. Samalla se vaikuttaa yrityksen kykyyn investoida esimerkiksi oman liiketoiminnan kehittämiseen.
Kuinka kannattavuuslaskelma tehdään?
Kannattavuuslaskelma tehdään seuraavien vaiheiden kautta:
- Aseta tulostavoite: Määrittele, kuinka paljon yrityksen tulisi tuottaa sinulle voittoa, jotta se kattaisi kulut ja tuottaisi haluamasi tuloksen.
- Laske kulut: Arvioi kaikki yritystoimintasi kustannukset, kuten raaka-aineet, palkat, markkinointi, vuokrat ja hallinnolliset kulut.
- Arvioi myyntituotot: Laske odotetut tulot eri tuotteista tai palveluista.
- Määritä kannattavuusindikaattorit: Laske kannattavuuden tunnusluvut, kuten bruttokate, liikevoitto ja nettotulos.
- Analysoi tulokset: Arvioi, onko liiketoimintasi kannattavaa asetetulla tulostavoitteella ja kustannusrakenteella.
- Laske myyntitavoite: Määritä, kuinka paljon myyntiä tai laskutettavaa työtä tarvitse kuukausi- ja vuositasolla tavoitteen saavuttamiseksi.
- Mukauta liiketoimintasuunnitelmaa: Tee tarvittavat muutokset liikeideaan tai toimintamalliin kannattavuuden parantamiseksi.
Kannattavuuslaskelma on tärkeä työkalu yritystoiminnan aloitusvaiheessa mutta myös toiminnan laajentuessa tai sen muuttuessa. Kannattavuuden tunnusluvut auttaa arvioimaan liiketoiminnan taloudellista tehokkuutta ja potentiaalia sekä tekemään parempia päätöksiä tuloksen parantamiseksi.
Hakukoneoptimoinnin (SEO) avulla voidaan kasvattaa yrityksen liiketoimintaa tehokkaasti niin Google-hauissa kuin tekoälysovelluksissa. Esimerkiksi Perplexity mahdollistaa jatkossa suoraostot omassa sovelluksessaan (ja tässä on jokaiselle verkkokauppiaalle tuhannen taalan paikka).
Lue, kuinka yksi konversiopiste toi yhdessä päivässä 4875 euron lisämyynnin. Halutessasi tutustu myös verkkokaupan SEO-oppaaseen.
SEO:n tuomiin etuihin lukeutuvat muun muassa:
- Parempi sijoitus hakutuloksissa, mikä tuo sivustollesi ja verkkokauppaasi enemmän potentiaalisia asiakkaita.
- SEO on pitkällä aikavälillä edullisempi tapa hankkia asiakkaita kuin maksettu mainonta.
- Oikeiden avainsanojen optimointi auttaa sinua tavoittamaan juuri oikean kohderyhmän.
- Hyvä näkyvyys hakutuloksissa lisää luottamusta ja vahvistaa brändisi tunnettuutta.
- Konversio-optimoinnin avulla voit ohjata kävijät tehokkaasti kohti ostopäätöstä.
Tutustu SEOhubin strategioihin ja aloita matkasi kohti hakutulosten parhaita sijoituksia ja kasvanutta myyntiä.
Lisäksi liiketoiminnan kannattavuutta voidaan kasvattaa useilla strategisilla toimenpiteillä, kuten:
- Tarkistamalla hintoja säännöllisesti ylöspäin, sillä pienetkin hinnankorotukset voivat parantaa kannattavuutta merkittävästi.
- Karsi turhat kulut ja kilpailuta sopimukset.
- Keskity kannattaviin asiakkaisiin ja tuotteisiin.
- Toteuta tehokasta lisämyyntiä nykyisille asiakkaille ja sivustokävijöille.
- Optimoi tuotevalikoimaa poistamalla kannattamattomat tuotteet ja keskity niihin, joista saat parhaan katteen.
- Panosta hyvään asiakaspalveluun, joka kasvattaa asiakasuskollisuutta ja mahdollistaa siten korkeammat hinnat.
- Tehosta työvaiheita: harkitse osan toiminnoista ulkoistamista tai tekoälyn hyödyntämistä.
Käyttökate kertoo, kuinka paljon yrityksen liikevaihdosta jää katetta, kun siitä vähennetään yrityksen toimintakulut.
Yleisesti ottaen käyttökateprosentin tulisi olla vähintään 10%.
Tässä muutamia toimialakohtaisia ohjearvoja:
- Kaupan ala: 2–10%
- Palvelualat: 5–15%
- Teollisuusala: yli 20%.
Näin käyttökate lasketaan:
- Käyttökate = liiketulos + poistot ja arvonalentumiset
- Käyttökateprosentti = 100 * käyttökate/liikevaihto.
Hyvä liiketulosprosentti vaihtelee toimialoittain, mutta yleisesti ottaen nämä suuntaa-antavat arviot toimivat:
- Yli 10% = hyvä
- 5–10% = tyydyttävä
- Alle 5% = heikko.
Näin liiketulosprosentti lasketaan:
- Liiketulos = liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – toimintakulut – poistot ja arvonalennukset
- Liiketulos% = 100 * liiketulos / liikevaihto.
Oletetaan, että yrityksellä on seuraavat tunnusluvut:
- liikevaihto: 1 000 000 €
- liiketoiminnan muut tuotot: 20 000 €
- toimintakulut: 800 000 €
- poistot ja arvonalennukset: 50 000 €.
Ensin lasketaan liiketulos:
- Liiketulos = 1 000 000 € + 20 000 € – 800 000 € – 50 000 € = 170 000 €
Sitten lasketaan liiketulosprosentti:
- Liiketulosprosentti = 100 * 170 000 € / 1 000 000 € = 17%.
Tässä esimerkissä yrityksen liiketulosprosentti on 17%, mikä yleisesti ottaen katsotaan hyväksi tulokseksi. Liiketulosprosentti siis osoittaa, että yritys tuottaa 17 senttiä voittoa jokaista liikevaihtoon kuuluvaa euroa kohden ennen rahoituseriä ja veroja.
Oman pääoman tuottoprosentti (ROE, Return on Equity) on yksi tärkeimmistä luvuista, joka kertoo, kuinka paljon omalle pääomalle on kertynyt tuottoa tilikauden aikana.
Näin pääoman tuottoprosentti lasketaan:
- Oman pääoman tuottoprosentti = 100 * nettotulos (12 kk) / oikaistu oma pääoma keskimäärin.
- Jos tilikausi on lyhyempi kuin 12 kk, nettotulos jaetaan tilikauden pituudella ja kerrotaan 12 ennen tunnusluvun laskentaa
- Laskentakaavan oma pääoma on tilikauden alun ja lopun keskiarvo.
Alla esimerkki laskennasta.
Oletetaan, että yrityksen:
- nettotulos tilikaudelta on 100 000 €
- oma pääoma tilikauden alussa oli 800 000 €
- oma pääoma tilikauden lopussa on 1 000 000 €.
Ensin lasketaan keskimääräinen oma pääoma:
- keskimääräinen oma pääoma = (800 000 € + 1 000 000 €) / 2 = 900 000 €
- oman pääoman tuotto% = 100 * 100 000 € / 900 000 € = 11,11%.
Sijoitetun pääoman tuottoprosentti eli ROCE (Return on Capital Employed) on yrityksen kannattavuuden mittari. Se kertoo, kuinka paljon tuottoa yrityksesi on saanut siihen sijoitetulle, tuottoa vaativalle pääomalle.
Laskentakaava menee näin:
- ROCE = 100 * [nettotulos + rahoituskulut + verot (12 kk)] / sijoitettu pääoma keskimäärin
- sijoitettu pääoma = oma pääoma + korolliset velat.
Tässä viitteelliset arvot:
- Erinomainen: yli 15%
- Hyvä: 10–15%
- Tyydyttävä: 6–10%
- Välttävä: 3–6%
- Heikko: alle 3%.
ROI (Return on Investment) tarkoittaa sijoitetun pääoman tuottoa. ROI on yksi tärkeimmistä yrityksen kannattavuuden mittareista. Luvulla mitataan, kuinka paljon tuottoa yritys on saanut siihen sijoitetulle pääomalle suhteessa investoinnin kustannuksiin.
ROI:n laskentakaava on:
- ROI = (investoinnin tuotto – investoinnin kustannus) / investoinnin kustannus * 100%
Esimerkki: Jos mainoskampanjaan on käytetty 3 000 euroa ja se on tuottanut 15 000 euroa lisämyyntiä, ROI olisi (15 000 – 3000) / 3000 * 100% = 400%.