Miksi linkkifarmaus ei ole suositeltavaa?

Suomessakin on SEO-firmoja, jotka linkkifarmaavat. He siis ostavat linkkejä halvalla ja myyvät ne loppuasiakkaalle (sinulle) kalliilla. Osa loppuasiakkaista tietää linkkien ostamisesta ja hyväksyy sen, osalla ei ole asiasta mitään käryä. Jälkimmäisessä tapauksessa loppuasiakas luulee maksavansa firmalle “tulosten” perusteella. Tulokset ovat kuitenkin tässä tapauksessa Black hat SEO:n metodein keploteltuja: koska tällaisilla linkeillä ei ole mitään tekemistä orgaanisen SEO:n kanssa, Google luokittelee ne spämmilinkeiksi.

Black hat SEO tarkoittaa kaikkia niitä toimenpiteitä, joita SEO-optimoinnissa ei pidä tehdä. Toimenpiteet voivat kuitenkin tuoda nopeasti tuloksia, minkä vuoksi osa SEO-tekijöistä hyödyntää niitä saadakseen asiakkaalleen hetkellisesti hyvän näkyvyyden, jota myydään valheellisesti hyvän SEO-työn nimissä.

Black hat SEO:on perustuva linkkifarmaus toimii hetkellisesti

Jokainen toiselta sivustolta omalle sivustolle ansaittu linkki on kuin äänestyslippu hyvän sisällön puolesta. 

Tällaista linkkiä kutsutaan nimellä backlink. 

Backlinkit ovat asiakkaiden puolesta himoittuja ja hakukoneiden silmin arvostettuja mutta vain, kun ne on ansaittu laadukkailta sivustoilta.

Jokaisen hakukoneen (Google, Duckgogo, Bing, jne.) toiminnallisuus perustuu linkeille; yksittäinen hakutulossivu on kuin pieni linkkikirjasto haetusta aiheesta.

Backlinkin laadulla on kuitenkin suuri merkitys, sillä kaikki linkit saatika kaikki sivustot eivät ole samanarvoisia.

black hat seo
Olisipa hienoa nähdä Googlen poistavan tällaiset Black hat SEO:oon nojaavat mainokset. Mutta mainosrahat puhuvat tässäkin tapauksessa.

Miksi linkkifarmausta tehdään?

Linkkifarmauksella analytiikan käyrät voidaan saada hetkellisesti kasvuun, kunnes ne yks kaks kyykkäävät, kun loppulasku on maksettu ja asiakas jäänyt omilleen.

Mitä tällä tarkoitetaan?

Firmat ostavat tietyllä summalla tietyksi ajaksi tietyn määrän linkkejä. Usein tämä summa leivotaan asiakkaan maksamaan korvaukseen tämän tietämättä. Toisinaan linkkien ostamista jopa suositellaan asiakkaalle, minkä vuoksi linkkifarmaukselle tarvitaan erillinen budjetti.

Kun SEO-projekti on tullut päätökseensä eli kun asiakas on maksanut laskun, ostettujen linkkien “lisenssi” raukeaa ja ne poistuvat ajan myötä.

Yleensä Google tarttuu aiheeseen linkkien poistumista nopeammin, sillä liian monet lyhyen ajan sisällä ansaitut uudet linkit herättävät aina epäilyksiä.

Google on julkaissut hyvin selkeät ohjeet (kts. alla oleva kuva) siitä, millaiset linkit se tulkitsee linkkispämmäykseksi. Pääset lukemaan Googlen ohjeistuksen kokonaisuudessaan täältä.

link spam
Google on antanut selvät ohjeet, mitä linkkispämmäys sen silmissä tarkoittaa.

Linkkien eroavuudet

Tavalliset linkit näyttävät HTML-koodissa samalta kuin yllä olevassa esimerkissä.

Tunnetuimpia ostettuja linkkejä ovat Google Ads -mainokset, joista ohjataan mainostajan sivustolle ja tuotteisiin. Näitä ei kuitenkaan lasketa linkkifarmaukseen.

Tavallinen linkki näyttää tältä:
<a href="https://www.example.com">example link</a>

Blogikommentit eivät toimi backlinkeinä

Aikanaan sivuston ylläpitäjät maksoivat blogikommenteista, jotka sisälsivät linkin omalle sivustolle.

Tällaisia kommenttiryöppyjä ostettiin könttäsummalla, niin että satoja blogeja spämmättiin samalla kommentilla, joka sisälsi linkin kommentit ostaneen ylläpitäjän sivustolle.

Google kuitenkin tarttui kyseiseen ongelmaan vuonna 2005 ja merkitsee kommentit nykyisin “nofollow”-attribuutilla.

Nofollow-linkki näyttää tältä:
<a href="https://www.example.com" rel="nofollow">example link</a>

Sponsoroidut linkit

Google julkaisi vuoden 2019 syyskuussa kaksi uutta linkkityyppiä, joita ovat sponsoroidut linkit ja ugc-linkit (user-generated content). Heinäkuussa 2020 myös Bing ilmoitti ottavansa käyttöön kaksi edellä mainittua linkkityyppiä.

Sponsoroidut linkit ovat ostettuja eli niiden julkaisusta on maksettu korvaus tai tarjottu tuotepalkkio.

  • Sponsoroidut linkit tulee määrittää sponsoroiduiksi.
  • Lisäksi sponsoroidut linkit tulee merkitä “nofollow”-tägillä, jotta ne voidaa erottaa orgaanisista linkeistä.

Monet verkkosivustojen ylläpitäjät (itseni mukaan lukien) ovat saaneet ehdotuksia sponsoroitujen artikkeleiden julkaisusta, jotka toinen osapuoli kirjoittaa. Raha vaihtaa omistajaa, jos näistä artikkeleista saadaan linkki “dofollow”-tägillä. Tällainen linkkikeplotteluja lukeutuu Black hat SEO:n metodeihin.

Sponsoroitu-linkki näyttää tältä:
<a href="https://www.example.com" rel="sponsored">example link</a>

UGC-linkki näyttää tältä:
<a href="https://www.example.com" rel="ugc">example link/a>

Jos linkkiä ei merkitse sponsoroiduksi tai nofollow-tägillä, voiko Google silti tietää sen olevan ostettu?

Google osaa tulkita linkkien relevanssin eli sen, miltä sivustolta linkki ohjaa omalle sivustolle.

Googlen algoritmit pystyvät siis tunnistamaan, mistä nämä kaksi sivustoa (linkittävä ja linkin ansaitseva) kirjoittavat ja liittyvätkö näiden sivustojen aiheet millään tavoin toisiinsa.

Esimerkki: Linkkejä myydään hanakasti Casino-sivustoilta, jotka eivät aiheeltaan liity millään tavoin suurimpaan osaan sivustoista. Ja vaikka kirjoittaisit matkablogia Las Vegasista, josta Casinoja löytyy, silloinkaan linkkiä ei kannata myydä Casino-sivustolle, sillä Casino-sivustot ovat järjestäen kaikki Googlen mustalla listalla.

Miten linkkifarmaus käytönnössä tapahtuu?

Yleensä linkkifarmaajat tehtailevat monia kymmeniä sivustoja, jotka ovat sisällöltään köyhiä mutta ansaitsevat silti hetkellisesti Googlen huomion backlinkien määrän vuoksi.

NYT TARKKANA: “Laadukkaita” sivustoja koetetaan myydä DA-luvulla eli Domain Authority -luvulla, joka on mikä tahansa luku 1-100 välillä. DA-luku siis kertoo yksittäisen sivuston “auktoriteetin”. Tosi asiassa tämä on huttua eli DA ei ole Googlen näkyvyystekijä vaan ainoastaan Mozin luoma luku, jonka avulla kilpailevia sivustoja voidaan verrata keskenään.

Koska suurin osa luulee, että DA-luku on Googlen näkyvyystekijä, heitä on helpompi jymäyttää, kun joku tarjoaa edullisesti linkkejä korkean DA-luvun ansainneelta sivustolta.

Toisin sanoen, kun monet pienet (sisällöltään köyhät) sivustot ristiinlinkittävät keskenään, näiden sivustojen näkyvyys kasvaa. Ongelma piilee siinä että asiakas, joka esimerkiksi ostaa itse linkkejä, saattaa luulla ostavansa linkkejä hyviltä sivustoilta, koska niiden Domain Authority -luku (DA-luku) on korkea. Näin ei kuitenkaan todellisuudessa ole.

Voiko linkkien laadun tarkistaa?

SEO-työkaluista nähdään aina, miltä sivustoilta ansaitut (tai ostetut) linkit tulevat. On siis hyvin helppo tarkistaa, tekikö SEO-kumppani karhunpalveluksen vai hyödynsikö hän oikeasti laadukkaita sivustoja ja hyvää PR-osaamista.

Tällöin puhutaan orgaanisesta linkkistrategiasta, jossa linkit ansaitaan hyvällä ja laadukkaalla sisällöllä.

backlink
Erään sivuston backlink-näkymä, josta nähdään suurimman osan linkeistä tulevan matalan auktoriteetin sivustoilta (0-20, yht. 136 linkkiä). Nämä sivustot ovat suurimmaksi osaksi spämmisivustoja.

Backlinkit tiivistetysti

Backlinkit eli toiselta sivustolta ansaitut linkit nostavat sivuston näkyvyyttä hakutuloksissa – linkkifarmauksella tehtynä kuitenkin vain hetkellisesti.

Näkyvyyskäyrä nousee silti nopeasti ja se nousee eksponentiaalisesti.

*Lyhyellä välillä paljon linkkejä* vaikuttaa aina epäilyttävältä – ja epäilyttäväähän se onkin, ellet satu olemaan:

  • uutismedia, jonka julkaisu menee viraaliksi
  • media, jonka uutta laadukasta tutkimusta referoidaan ja käytetään lähteenä useilla sivustoilla

Miksi linkkifarmausta ei saa tehdä?
Black hat SEO:n menetelmiin lukeutuva linkkifarmaus nostaa graafit kasvuun hetkellisesti ja yleensä myös nopeasti, mutta yhtä nopeasti ne sitten myös romahtavat.

Miten ansaita laadukkaita linkkejä?

  • Kirjoita niin hyvää sisältöä (esim. oppaita), että muut haluavat käyttää sisältöäsi lähteenä ja linkittää siihen.
  • Monitoroi brändimainintoja; jos yrityksesi nimi mainitaan jollain sivustolla, ja jos ko. sivusto on relevantti, kysy, voisiko sivuston ylläpitäjä lisätä linkin sivustollesi (mainitseehan hän sinut jo muutenkin).
  • Jos huomaat, että laadukas sivusto luettelee esimerkiksi toimialasi tekijöitä ja linkittää heidän sivustoilleen, mutta sivustosi puuttuu ko. listasta, voit lähestyä sivuston ylläpitäjää sähköpostitse ja ehdottaa oman sivustosi lisäystä muiden joukkoon.