Avainsanatutkimus – opas vuodelle 2025

05/12/2024|15 Minutes

Päivitetty viimeksi:

Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin ja siten kaiken SEO-työn perusta. Vuodelle 2025 päivitetyn avainsanatutkimusoppaan avulla:

  • Osaat valita sisällöillesi parhaat avainsanat
  • Opit käyttämään avainsanoja oikein
  • Osaat hyödyntää avainsanojen tukena haun intentiota
  • Opit tekemään tärkeän markkinatutkimuksen
  • Hyödyntämään avainsanoja, joita muut eivät ole käyttäneet
  • Tiedät parhaat avainsanaohjelmat tutkimuksen tueksi.

Aloitetaan!


Oppaan sisältö


Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus (Keyword Research) aloittaa jokaisen SEO-projektin. Tutkimuksen avulla todennetaan, millaisia hakusanoja ja hakukyselyjä ihmiset todellisuudessa tekevät, kun he etsivät tietoa, tuotetta tai palvelua Googlesta. Toisin sanoen, opit ymmärtämään, millaista tietoa asiakkaat todellisuudessa tarvitsevat.

Haluatko esimerkin?

Osaisitko lonkalta sanoa, mikä näistä asiakkaiden hakemista avainsanoista saa eniten hakuja?

  1. verkkosivut yritykselle
  2. nettisivut yritykselle
  3. kotisivut yritykselle?

Näiden avainsanojen hakumäärät jakautuvat lukuihin 1600, 880 ja 720 hakua kuukaudessa.

Avainsanatutkimuksen ideana on nimenomaan pystyä valitsemaan paras mahdollinen pääavainsana sekä sille rinnasteiset hakutermit.

  • Kotisivut yritykselle, 1600 hakua / kk, vaikeusaste 27%
  • Nettisivut yritykselle, 880 hakua / kk, vaikeusaste 24%
  • Verkkosivut yritykselle, 720 hakua / kk, vaikeusaste 33%.

Avainsanatutkimuksen avulla:

  • Määritetään SEO-sisältöjen tavoitteet
  • Seurataan SEO-optimoitujen sisältöjen kasvua
  • Tunnistetaan uusia potentiaalisia sisältöideoita
  • Opitaan markkinasta:
    • mitä etsitään
    • millaista tietoa haetaan
    • millaisia ongelmia ja haasteita asiakkailla on
  • Kasvatetaan sivuston orgaanista liikennettä
  • Vahvistetaan brändin ajatusjohtajuutta
  • Toteutetaan kattomarkkinointia
  • Kerätään liidejä
  • Erotutaan kilpailijoista.
Avainsanatutkimus on SEO-työn perusta.

Uusia ideoita liiketoimintaan

✅ Avainsanatutkimuksen toinen etu on, että voit saada uusia ideoita liiketoimintasi kehittämiseen. Kenties tutkimuksen pohjalta nousee sellaisia avainsanoja, joiden perusteella voisit suunnitella uusia tuotteita ja palveluja.

Avainsanatutkimuksella voidaan todentaa erilaisia hakuja:

  • intentioltaan informatiivisia
  • intentioltaan myyntitapahtumaa edeltäviä
  • intentioltaan kaupallisia
  • lokaaleja eli paikallisia avainsanoja
  • maailmanlaajuisia avainsanoja
  • pitkän hännän avainsanoja
  • nieche-avainsanoja
  • brändisanoja.

Mutta ei mennä näihin ihan vielä. Alla oleva kuva kiinnostaa tässä vaiheessa enemmän.

Tehokkaan avainsanan anatomia

1. Mitkä asiat avainsanatutkimuksessa käydään läpi?

Avainsanatutkimuksen avulla selvitetään avainsanalle kohdistuva hakujen määrä kuukausitasolla, eli kuinka monta kertaa milläkin avainsanalla kuukauden aikana haetaan sisältöjä Googlesta. Lisäksi selvitetään hakusanan tyyppi ja hakusanan vaikeusaste.

Avainsanoja tutkimalla voidaan myös todentaa kilpailijoiden käyttämät hakutermit ja niiden variaatiot.

Avainsanatutkimuksessa selvitetään yksittäisen hakusanan:

  • kuukausittaiset haut
  • sesongit
  • vaikeusaste
  • kilpailun määrä
  • intentio
  • alisteiset termit.

2. Millainen on hyvä avainsana?

Mitä paremmin avainsana vastaa käyttäjän tekemää hakua, sitä parempia tuloksia voidaan odottaa. Haun syy onkin yksi tärkeimmistä asioista, joka sinun tulee huomioida, kun suunnittelet ja lopulta päätät, millaista sisältöä valitulle avainsanalle tuotat.

Hakusanatutkimuksen avulla voidaan määrittää, mitkä sanat allokoidaan:

  • how to -sisältöihin
  • luoviin sisältöihin
  • laskeutumissivuille
  • liidien keräämiseen
  • myyntisivuille
  • tuotteille
  • brändin tunnettuutta rakentaviin artikkeleihin
  • brändin ajatusjohtajuutta rakentaviin artikkeleihin.
Semrushin avainsanatutkimus raportti 2024

Miten avainsanojen haut ovat muuttuneet?

Semrushin The State of Search 2023 -tutkimuksesta käy ilmi, miten ihmisen hakukäyttäytyminen on muuttunut.

  • Informatiivisten hakujen määrä on pudonnut 60% → 56,6%.
  • Ostotapahtuma edeltävien, vertailevien hakujen määrä on noussut 10,6% → 12,6%.
  • Transactional-sanojen (ostovalmiit haut) hakumäärä on kasvanut 19,3% → 22,4%.
  • Brändihaut eli Navigational-haut ovat laskeneet 10,1% → 8,6%.

✅ Tämä tarkoittaa, että avainsanatutkimuksessa kannattaa tutkia etenkin ostotapatumaa edeltäviä Commercial-intention hakusanoja sekä “ostovalmiita” Transactional-intention avainsanoja.

Avainsanatutkimuksessa tulee huomioida myös SXO.

Miten SXO muuttaa avainsanatutkimusta?

Hakukokemuksen optimointi, Search Experience Optimization eli SXO on SEO:n ja UX:n lapsukainen, jonka geeneissä yhdistyvät erilaisten hakukoneiden ja sosiaalisten alustojen sekä käytettävyyden ja käyttäjien tarpeet.

  • Nämä yhdessä johtavat entistä laajempaan näkyvyyteen, ei vain Googlessa vaan kaikkialla muuallakin, sekä sitä kautta sivuston kasvaneisiin konversioihin – euroihin viivan alla, koekäytön aktivointiin, webinaari-ilmoittautumisiin ja vaikkapa uutiskirjalle liittymiseen.
  • Erilaisia konversion mahdollisuuksia on paljon, ja kaikki riippuu siitä, mitä yrityksesi tarjoaa.

SparkToron vuoden 2024 Zero-Click Search -tutkimus paljastaa merkittävän muutoksen hakukäyttäytymisessä:

1000 hausta vain 374 klikkausta johtaa jollekin hakutuloksissa näkyvistä sivustoista.

Nolla-klikin hauilla tarkoitetaan hakuja, jotka päättyvät, ennen kuin käyttäjä on klikannut mitään hakutuloksessa näkyvää tulosta.

Tähän lukuun sisältyvät haut, jotka päättyvät:

  • hakijan tyytyväisyyteen
  • turhautuneisuuteen
  • tai kokonaan uuden haun tekemiseen.

✅ Tämä tarkoittaa, että avainsanoja tulee käyttää entistä strategisemmin niin SEO titleissä kuin meta-kuvauksissa.

Haun intentio tarkoittaa haun perimmäistä syytä.

Haun intention merkitys avainsanatutkimuksessa

Hakukoneet, kuten Google, ymmärtävät entistä paremmin käyttäjien hakutarkoituksia eli intentiota.

Intentiot voidaan jakaa neljään päätyyppiin:

  1. INFORMATIONAL = tietopohjaiset haut, jotka sijoittuvat ostopolun alkupäähän.
  2. COMMERCIAL = usein vertailevat haut ennen ostopäätöstä.
  3. TRANSACTIONAL = haut, jolla halutaan toteuttaa konversio.
  4. NAVIGATIONAL = haut tietyn brändin löytämiseksi.
Informational-haku on tietopohjainen haku.

1. INFORMATIONAL eli tietopohjaiset haut sijoittuvat ostopolun alkupäähän

  • Käyttäjät etsivät tietoa tai vastauksia kysymyksiinsä, kuten “miten leipoa pizza” tai “historia Ranskan vallankumous”.
  • Informatiiviset avainsanat ovat tärkeitä sellaisen sisällön luomisessa, joka vastaa käyttäjien tiedontarpeisiin.
Esimerkki avainsanatutkimuksen intentio-hausta.

2. COMMERCIAL eli myyntitapahtumaa edeltävä, usein vertaileva haku

  • Kun avainsanan intentio on Commercial, se tarkoittaa, että käyttäjät vielä vertailevat tuotteita tai palveluita ennen kuin ovat valmiita ostamaan sen.
  • Näitä hakuja voivat olla “älypuhelin vertailu”, “Semrush vai Ahrefs” ja niin edelleen. Nämä avainsanat ovat tärkeitä sisältömarkkinoinnissa ja tuotekuvauksissa.
Esimerkki transactional-intention avainsanasta.

3. TRANSACTIONAL eli ostohousut jalassa!

Tällaisilla avainsanoilla asiakkaat ovat valmiita tekemään ostoksen tai muun transaktion. Hakutermi voisi esimerkiksi olla “naisten kengät verkosta”, “tilaa postipaketti” tai “osta BookBeat”. Transaktionaaliset avainsanat ovat keskeisiä konversioiden maksimoimisessa.

Transaktioita eli konversiota tuovia tapahtumia voisivat verkkosivustolla olla esimerkiksi:

  • tuotteen osto
  • koekäytön aktivointi
  • oppaan lataus
  • uutiskirjeen tilaus
  • yhteydenottopyyntö
  • webinaariin ilmoittautuminen.

4. NAVIGATIONAL eli navigaatiohaut eli brändihaut

Nämä haut sisältävät aina brändin nimen: Iittalan sininen maljakko, Fiskarsin kirves, iPhone 15.

  • Kun käyttäjät hakevat navigational-hauilla, he haluavat löytää tietyn brändin verkkosivuston tai tietyn nimisen tuotteen.
Avainsanatutkimus on SEO-työn perusta.

Avainsanatyökalut 2025

Avainsanatyökalu auttaa sinua valitsemaan parhaat avainsanat. Lue listaus parhaista maksullisista ja maksuttomista avainsanaohjelmista ja valitse suosikkisi.

Parhailla hakusanatyökaluilla on yksi yhteinen tekijä: niiden avulla voidaan toteuttaa tuloksellisia avainsanatutkimuksia, joiden pohjalta luodulla SEO-strategialla voidaan puolestaan kasvattaa huimasti verkkosivuston orgaanista kävijämäärää ja konversioita.

Jokainen työkalu toimii omalla tavallaan:

  • yhdet ovat laajoja ja lisensoitavia eli maksullisia ohjelmia
  • toiset kevyempiä ja kysymyksiin perustuvia
  • osa keskittyy tekniseen SEO:on
  • toiset on tarkoitettu nieche-hakuja varten
  • ja kun jotkit sopivat paremmin strategisen sisältö-SEO:n klusterointiin
  • auttavat loput löytämään kultaakin kalliimmat avainsanat, joilla kilpailijat eivät vielä ole osanneet pelata.

11 maksullista ja maksutonta avainsanatyökalua SEO-työn tueksi

1. Semrush (maksuton ja maksullinen)

  • Kuukausimaksulla alkaen 129,95$ (n. 120€)
  • Vuosimaksulla alkaen 108,33$ (n. 100€)

Semrush on kenties SEO-konsulttien käytetyin avainsanatyökalu, jonka avulla löydät parhaat avainsanat mutta teet myös paljon muutakin: sivuston auditoinnin, kilpailijatutkimuksen, linkkiseurannan, avainsanojen seurannan ja raportoinnin, ja niin edelleen.

Siksi tämä työkalu ei välttämättä ole ensimmäisesi, Mangools toimii kohdallasi todennäköisesti paremmin (löydät tämän työkalun kohdasta 3.).

Kuitenkin, Semrushin maksuttoman Keyword Magic avulla voit aloittaa helposti ja etsiä ilmaiseksi tehokkaita avainsanoja, joita voit hyödyntää hakukoneoptimoinnissa. Luo vain tili, ja aloita kokeilu!

Avainsanatyökalu

Jos halut kokeilla Pro-versiota, sekin onnistuu maksutta 7 päivän ajan. Muistat vain katkaista tilauksen, ennen kuin aikaraja tulee täyteen.

Pro-versiolla voit:

  • Tutkia yli 25 miljardia avainsanaa 130 maasta
  • Suorittaa perusteellisen verkkosivuston auditoinnin yli 130 työvaiheen avulla.
  • Saada suosituksia sisällön ja hakusijojen parantamiseksi.
  • Seurata ja analysoida kilpailijoiden verkkosivustoja ja markkinointistrategioita.
  • Luoda ja seurata PPC-kampanjoita.
  • Laatia, aikatauluttaa ja julkaista sisältöä sosiaalisessa mediassa.
  • Luoda ja aikatauluttaa erilaisia SEO-raportteja.

2. Google Search Console (maksuton)

Google Search Console ei ole perinteinen avainsanatutkimustyökalu, sillä se kertoo erilaista dataa kuin Semrush ja muut avainsanaohjelmat, muun muassa sen, kuinka sivusto performoi hakutuloksissa.

Kun tarkistat Kyselyt-välilehden avainsanoja, voit löytää sellaisia termejä, joilla sivustollesi on päädytty, mutta joista et kenties ole vielä tuottanut tarpeeksi hyvää tai ollenkaan hakua täysin vastaavaa sisältöä.

Ja näin Google Search Console toimii täysin maksuttomana ja luotettavana avainsanatyökaluna.

Tee avainsanatutkimus Google Search Consolella.

Kun olet luonut itsellesi maksuttoman Google Search Console -tilin, toimi näin:

  1. Klikkaa vasemmasta pystynavigaatiosta “Sivut”
  2. Klikkaa hakutyypin ja Päiväyksen vierestä “+ Uusi”
  3. Lisää avainsana, jolla toivoisit löytyväsi Googlesta
  4. Näet, oletko ansainnut näkyvyyttä ko. avainsanalla
  5. Jos olet, tarkastale lukua “Klikkaukset” ja “Näyttökerrat”
  6. Jos “Klikkaukset” on pieni suhteessa näyttökertoihin, tiedät, että sisältöä tulee SEO-huoltaa
  7. Ja kun huollat tälle aiheelle kirjoittaamasi sisältöä, todennäköisesti myös klikkausten määrä kasvaa.
Avainsanat Google Search Consolessa.

3. Mangools KW Finder (maksuton ja maksullinen)

  • Kuukausimaksulla alkaen 26,10€
  • Vuosimaksulla alkaen 17,91€

Mangoolsin KW Finder sopii erityisesti vasta aloittelevalle tai junior-SEO:lle, joka haluaa aloittaa hakukoneoptimoinnin hyvin selkeällä avainsanaohjelmalla.

KW Finder on selkeä ja helppokäyttöinen, ja sen avulla aloitat SEO-työn tehokkaasti.

Mangoolsin avulla tarkistat avainsanan:

  • Trendin
  • Hakuvoluumin
  • CPC-hinnan
  • PPC:n
  • Vaikeusasteen.
mangools

4. Ahrefs (maksuton ja maksullinen)

Ahrefs on toinen laajalti käytetty avainsanatyökalu, josta löytyy monia samoja elementtejä kuin Semrushista. Tästäkin sovelluksesta voit tutkia avainsanoja Keyword Generatorin avulla, kunhan luot itsellesi maksuttoman tilin.

Huomioi, että maksuttomalla tilillä voit tarkistaa vain oman sivuston tietoja, ja tätä varten sinun tulee varmistaa verkkosivustosi omistajuus. verkkotunnukset ja niiden alitunnukset ilmaispaketilla.

ahrefs

5. Jaaxy (maksuton ja maksullinen)

Jaaxynkin avulla voit tutkia avainsanoja, verkkosivustojen nykytilannetta, kilpailuastetta sekä tehdä markkinatutkimusta. Maksuttomalla tilillä voit tarkistaa ilmaiseksi 30 hakua.

  • QSR = kilpailevien verkkosivustojen määrä juuri kyseisellä avainsanalla
  • KQI = avainsanan laatuindikaattori; hyvä, normaali tai huono (värikoodattu vihreällä, oranssilla ja punaisella)
  • SEO = pistemäärä 100:sta, joka osoittaa, kuinka todennäköisesti sijoitut Googlen sivulla 1 kyseisellä avainsanalla.
Jaaxy-avainsanatyökalu

6. Google-avainsanatyökalu (maksuton)

Googlen avainsanatyökalu eli “Autocomplete” on sinulle varmasti tuttu näkymä. Mutta oletko ajatellut, että voit hyödyntää Googlen automaattisesti ehdottamia hakutermejä myös sisällöntuotannossa?

Googlen hakusanat eli ohjelman ehdottamat hakutermit ovat nimittäin jo sellaisenaan potentiaalisia aiheita etenkin artikkeleille ja blogikirjoituksille. Avainsanojen hakumäärää tai vaikeusastetta et kuitenkaan näe, joten tätä tapaa voit käyttää lähinnä sisältöjen idointiin.

Googlen avainsanatutkimus

7. Google Trends (maksuton)

Google Trends on sekin hyvä tapa löytää päivänpolttavia aiheita sisällöntuotannon tueksi.

Kokeile, mitä sisältöjä saat “Tutki”-osiosta ja “Nyt nousussa”, ja hyödynnä näitä mahdollisuuksien mukaan vastataksesi aiheisiin, joista ihmiset keskustelevat nyt.

Google Trends ennustaa avainsanojen aiheita.

8. AlsoAsked (maksuton ja maksullinen)

AlsoAsked on loistava työkalu sateenvarjotermiä (digimarkkinointi) syventävien klustereiden (“Mitä on Trade Marketing?”) etsimiseen. Lisäpisteitä visualisoinnista, jota pystyy myös zoomaamaan.

Selaimessa ja ilman tiliä voit tehdä kolme maksutonta hakua yhdessä päivässä.

Also Asked

9.–11. Answer The Public, QuestionDB ja SeedKeywords (maksuton ja maksullinen)

Ihmiselo ja Google perustuvat kysymyksillä, ja siksi monet ihmiset hakevat myös suorilla kysymyksillä.

Ja näihin kysymyksiin haluat vastata asiantuntevalla ja hyvin jäsennellyllä sisällöllä!

Kokeile, millaisia kysymyksiä löydät näistä kolmesta avainsanaohjelmasta:

SEO-avainsanaohjelma

Miten avainsanatutkimus tehdään?

Käydään vaihe vaiheelta läpi, miten avainsanatutkimus tehdään. Voit hyödyntää näitä vinkkejä jatkossa, kun haluat tehdä oman avainsana-analyysin.

1. Listaa omat tuotteet, palvelut ja tärkeimmät aiheet

Olet saattanut törmätä markkinointimaailmasta tuttuun “kultaiseen sääntöön”, 70–30.

  • 30% tuotteista tuo 70% myynnistä
  • 30% sisällöistä tuo 70% verkkosivuston kävijöistä.

Pohdi, mitä nämä kohdallasi ovat. Mitkä ovat ne tuotteesi ja palvelusi, jotka tuovat sinulle eniten myyntiä?

  • Haluat panostaa näiden optimointiin, sillä tällä tavoin voit kasvattaa myyntiä entisestään.

Tarkista analytiikasta (ellet jo tiedä), mitkä sisällöt tuovat sivustollesi eniten kävijöitä.

  • Tulet luomaan lisää klusterisisältöä näiden teemojen ympärille, sillä aihe on, kuten datan kautta tiedossa, haluttu.

Mutta sitäkin varten tarvitaan avainsanatutkimus.

Jatketaan siis hommia!

2. Asetu potentiaalisen asiakkaasi rooliin

Vaikka mutuilu kannattaa SEO:ssa harvoin, nyt saat tehdä sitä luvalla.

Listaa avainsanoja ja hakulauseita, joita kuvittelet potentiaalisen asiakkaan käyttävän silloin, kun hän etsii tarjoamiasi tuotteita ja palveluja ja kirjoittamiasi sisältöjä.

Jos esimerkiksi teet työksesi verkkosivuja, voisit mutuilla näin:

  • kotisivut yritykselle
  • yrityksen verkkosivut
  • yrityksen verkkokauppa
  • mikä on paras verkkokauppa-alusta
  • woocommerce vai shopify
  • ja niin edelleen.

3. Varmista haun intentio

Tunnista tämän jälkeen avainsanojen tyypit:

  • Primary Keyword
  • Secondary Keywords (rinnasteinen/synonyymi)
  • Additional Keywords (alisteinen)
  • Long Tail Keywords (pitkän hännän avainsanat).

Primary Keywordilla tarkoitetaan pääavainsanaa eli tärkeintä avainsanaa. Secondary Keywordsit ovat pääavainsanalle rinnasteisia ja alisteisia avainsanoja.

Additional Keywords kuvaa nimensä mukaisesti alisteista eli aiheeseen liittyvää hakutermiä, pitkän hännän avainsanat (Long Tail Keywords) puolestaan ovat yleensä useamman sanan pituisia ja hyvin tarkkoja hakutermejä, kuten vaikkapa ”aito italialainen lasagne ohje”.

4. Tarkista kilpailijat, jotka löytyvät Googlesta nyt

Hae Googlesta sisältöjä aiheilla, joita mutuilit.

  • Ketkä löytyvät tulosten kärjestä?
  • Millaisilla sisällöillä he löytyvät?
  • Millaisilla aiheilla he löytyvä?
  • Mitä avainsanoja huomaat heidän käyttävän sisällöissä?

Nämä tiedot saat myös avainsanaohjelmasta, mutta tällä tavoin pystyt täydentämään omaa mutu-listaasi, jonka oikeat tulokset voit tarkistaa seuraavaksi.

Tosin sitä ennen tarvitset työpohjan. Klikkaa kuvaa alta ja lataa avainsanatutkimuksen työpohja.


Marinella Himari

Marinella Himari

Marinella Himari on yli 17 vuotta hakukoneiden maailmassa työskennellyt SEO-asiantuntija, SEOhubin sekä SEO MasterClass -koulutussivuston perustaja.