- Home
- Hakukoneoptimointi
- On-page SEO
- Metateksti
Mikä on sisällön metateksti?
Päivitetty viimeksi:
Metateksti on paras mahdollinen hissipuhe eli tiivistelmä sisällöstä
Metateksti eli metakuvaus on Googlen hakutuloksissa SEO titlen alapuolella näkyvä sisällön tiivistelmä – HTML-elementti, joka on suunniteltu kuvaamaan nimenomaan sivun sisältöä. Ja tämän vuoksi metatekstiä voi lähestyä niin teknisen SEO:n kuin sisällöllisen SEO:n näkökulmasta.
Vaikka metateksti ei enää toimi hakusijoituksiin vaikuttavana Googlen “ranking factorina”, se on silti paras mahdollisuutesi ansaita klikki.
Miksi? Koska metakuvauksen tulee aina olla paras mahdollinen hissipuhe eli tiivistelmä kyseisen sisällön aiheesta.
Kun jatkossa lähestyt aihetta tästä näkövinkkelistä, et enää kirjoita “sinnepäin hyviä” kuvauksia vaan tarkkoja, aiheen tiivistäviä ja silti mielenkiintoisia metakuvauksia.
Yllä olevassa kuvassa on esimerkki Googlen hakutuloksissa näkyvästä tiivistelmästä. Tiivistelmä näkyy aina SEO titlen alla.
HTML-koodissa tiivistelmä näyttäisi tältä:
Tiivistelmän pituus on vaihdellut vuosien aikana Googlen antamien ohjeiden mukaan. Nykyisin suosituspituus on noin 160 merkkiä välilyönteineen.
Metakuvauksen voi kirjoittaa pidemmäksikin, mutta se ei näy näytöllä vaan katkeaa kolmeen pisteeseen …
Ja tottakai haluat mieluummin hyvän ja nasevan metatekstin kuin kesken lauseen katkeavan sepustuksen.
Google näyttä eri metatekstin silloin, kun Google kokee, että sen oma ehdotus on parempi.
- Tästä ei kannata huolestua vaan katsoa, mitä Google on nostanut metaan, ja korjata sitä sitten paremmaksi.
- Jos et määritä metakuvausta, Google nostaa tässäkin tapauksessa esiin oman ehdotuksensa, joka ei välttämättä aina ole paras mahdollinen.
- Metat kannattaa kirjoittaa hyvin, sillä ne ovat edelleen hakukoneoptimoinnin tärkeitä elementtejä.
Ahrefsin tutkimus siitä, kuinka usein Google ylikirjoittaa metakuvauksen. Lähde: Ahrefs
1. Lisää avainsana (Google boldaa sen)
Metatekstissä olevat hakusanat lihavoidaan silloin, kun ne vastaavat käyttäjän tekemää kyselyä.
Tämä toimii “eye-catcherin” ja kiinnittää lukijan huomion. Tästä esimerkkinä alla olevan kuvan “SEO MasterClass”, joka näkyy lihavoituna.
2. Muista Tone of Voice eli brändisi äänensävy
Meta saa olla persoonallinen ja kuvastaa brändiäsi; mieti, miten Madventures kirjoittaisi metatekstin, entä Björn “Nalle” Wahlroos?
“Lue päräyttävä artikkelimme maailman parhaista safkoista..” (kuten Madut kirjoittaisivat)
Kuten kaikki laadukas copywriting, myös hyvä meta voi puhua “kielelläsi” ja tyylilläsi.
3. Ainutlaatuiset myyntivaltit (USP), lisäarvo, alennukset, tarjoukset
Mieti, mitä nämä sinun kohdallasi voisivat olla.
- Rekisteröidy tänään ja saat 50 % alennuksen!
- Kokeile 14 päivää maksutta!
- Lataa maksuton opas.
- Liity Suomen suurimpaan kalastusyhteisöön.
4. Kirjoita uniikki metakuvaus jokaiselle sisällölle
- Artikkelille
- Palvelusivulle
- Kategorialle
- Tuotteelle
Kyllä luit oikein (tässä Googlen toteamus), myös jokaiselle tuotteelle, jolle haluat Google-näkyvyyttä.
Työmäärä on valtava.
Mutta se kannattaa.
Ja sitä ei kannata generoida, vaikka mieli tekisi.
Sen sijaan kanonikaaleille URL-osoitteille metaa ei tarvitse tietenkään kirjoittaa.
5. Pitäydy 155 merkissä
Tällöin voit olla varma, että tiivistelmä näkyy kokonaisuudessaan kaikilla päätelaitteilla, eikä kuvaus katkea kolmeen pisteeseen …
Maksuttomista lisäosista muun muassa AIO SEO ja Yoast SEO laskevat automaattisesti merkkimäärän, mikä helpottaa metan suunnittelua. Saman voit testata ihan perinteisesti notepadissa, joka kertoo merkkimäärän, sekä verkossa, kuten vaikkapa Metatags.io’n avulla.
Klikkaa ohjelma auki ja kokeile, miltä suunnittelemasi metakuvaus (ja SEO title) näyttää.
Seuraavaksi haluatkin varmasti lukea, kuinka optimoit SEO titlen ja miksi niissä kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää kysymyksiä.
Optimoinnin iloa!
- Suosituspituus: 150–160 merkkiä välilyönteineen.
- Hyvä metateksti on selkeä, kuvaava ja kiinnostava;
- sen perimmäinen tarkoitus on herättää halu paneutua aiheeseen syvemmin;
- mitä kiinnostavampi kuvaus on, sitä todennäköisemmin käyttäjä klikkaa sivustollesi.
- Hyvä meta-teksti sisältää pääavainsanan ja rinnasteisen avainsanan.
- Google boldaa käyttäjän hakua vastaavat avainsanat.
- Hyvä meta-teksti muistaa, kenelle puhutaan;
- älä pelkästään kehu brändiäsi tai tuotettasi vaan kerro esimerkiksi, minkä ongelman tuote ratkaisee.