Mikä on SERP? Ja miten niitä optimoidaan?

20/12/2024By Marinella Himari

Milloin viimeksi etsit jotain hakukoneen avulla?

Todennäköisesti löysit informatiivisen artikkelin, tuotteen ja sen hinnan, kenties tuotearvostelun tai videotuloksen. Näistä jokainen on omanlaisensa SERP eli Search Engine Result Page.

SERP-tuloksia on monenlaisia, myös niiden hakukoneoptimointi vaihtelee. Käydään tässä oppaassa läpi tärkeimmät SERPit ja niiden optimointi sekä miten ne sijoittuvat hakutulossivulle.

Eri SERP-paikkojen klikkiprosentit vaihtelevat.

Yleisimmät SERP-tulokset

Yleisimmät SERP-ominaisuudet koskevat jokaista verkkosivustoa, toiset kuuluvat nieche-kategoriaan.

  • Verkkokauppojen SERPejä ovat mm. tuotekarusellit ja arvostelut.
  • Uutissivustolla näitä ovat tietenkin uutiset.
  • Lentoyhtiöllä SERP voi näkyä lentohakuna ja hintana.

Position Zero on hakutulossivun ylimpänä näkyvä SERP.

1. Position Zero (Featured Snippet)

Hakutuloksissa ylin ja pikselikooltaan suurin (ja siksi usein parhaana pidetty) Position Zero voi olla niin selontekevä, ettei kävijän tarvitse siirtyä sivustolle. Tämä tarkoittaa, että hän saa heti vastauksen kysymykseensä.

Muistijälki vastauksen tarjonneesta sivustosta voi silti syntyä – ja tavallaan olet joka tapauksessa voittanut ajatusjohtajan paikan, löydyithän kyseisellä hakusanalla ensimmäisenä Googlen tuloshausta.

💡Ammattilaisvinkki: Sisällytä sisältöön vaiheittaisia ohjeita tai luetteloita. Google rakastaa numeroituja tai lueteltuja vaiheita sisältäviä tekstejä.

PAA eli People Also Ask SERP vastaa kysymykseen.

2. Ihmiset kysyvät myös (People Also Ask, PAA)

People Also Ask (PAA) näyttää käyttäjän alkuperäiseen hakukyselyyn liittyviä kysymyksiä ja vastauksia. Tämä SERP näkyy accordionina eli laajennettavana sisältölaatikkona hakutulosten yläpäässä.

💡Ammattilaisvinkki: Muotoile H2-tason otsikot kysymyksiksi ja vastaa niihin tiiviisti, ja voit voittaa PAA-sijoituksen.

Aiheeseen liittyvät haut -SERP näkyy hakutulossivun alareunassa.

3. Aiheeseen liittyvät haut

Aiheeseen liittyvät haut -SERP näkyy hakutulossivun alareunassa. SERPissä on esitelty kahdeksan alkuperäiseen hakukyselyyn liittyvää hakutermiä.

Nämä tiedot auttavat käyttäjiä tarkentamaan hakua ja määrittämään haun intention.

💡Ammattilaisvinkki: Käytä semanttisia avainsanoja, ja autat Googlea ymmärtämään sisältösi paremmin, käyttämällä semanttisia avainsanoja. Perunan kasvatus -esimerkissä näitä voisivat olla multaus, siemenperunat ja itämisaika.

Esimerkki video-SERPistä.

4. Videokarusellit

Videokarusellit ovat Googlen hakutulossivulla näkyviä videolistauksia.

Voit voittaa nämä paikat, kun luot hyödyllisiä ja laadukkaita videoita, joita halutaan katsoa. Julkaise sisällöt esimerkiksi YouTubessa, Vimeossa ja/tai TikTokissa.

💡 Ammattilaisvinkki: Kun julkaiset videot suoraan sivustollasi, varmista, että ne noudattavat VideoObject-schemaa.

Esimerkki Knowledge Panel -tietoserpistä Googlen hakutuloksissa.

5. Tietopaneeli

Knowledge Panel eli tietopaneeli tarjoaa nimensä mukaisesti varsinaista tietoa. Tähän SERP-tulokseen kerätään tietojsa luotettavista lähteistä.

💡 Ammattilaisvinkki: Hanki Google Business -profiili ja pidä se ajantasalla. Myös Wikipedia-sivu voi auttaa pääsemään näkyviin tietopaneelissa.

Rikastetussa sisällössä SERP-sisältää muun muassa arvostelun, kuvan ja valmistusajan.

6. Rikastettu hakutulos (Rich Snippet)

Perinteiset (ja useimmat) Google-tulokset sisältävät nämä kolme tietoa: URL-osoitteen, SEO-titlen ja metakuvauksen.

Rich snippetit eli rikastetut hakutulokset täydentävät tuloksia muun muassa seuraavilla tiedoilla:

  • kuva
  • hinta
  • varastosaldo
  • arvostelu
  • tapahtuman aika
  • reseptin valmistusaika.

💡Ammattilaisvinkki: Hyödynnä sisällöissäsi schema-tietoja, jotta hakukoneet ymmärtävät paremmin sisältöjen kontekstin.

Google testaa uutta SERPiä

What people say? SERPilla pyritään korostamaan eri kanavista kerättävien keskustelujen, myös varsinaisten foorumien ja sosiaalisen median alustojen sisältöä, jotta käyttäjille voidaan tarjota erilaisia näkökulmia heidän hakukyselyihinsä liittyen.