Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto

Hakukoneoptimoinnin koulutukset » Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto

6 vinkkiä hakukoneoptimoidun sisällön tuottamiseen

SISÄLLYS

1. Valitse pääavainsana huolella

Ylätason termi, kuten “digimarkkinointi”, on usein liian laaja; asiakas todennäköisesti etsiikin aiheeseen liittyviä palveluja, kuten “markkinoinnin automaatio”, “konversion kasvattaminen” tai “miten parantaa verkkokaupan myyntiä”.

Avainsanatutkimuksen avulla tunnistat parhaiten asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin sopivat hakutermit, joille sinun kannattaa tuottaa hakukoneoptimoitua sisältöä.

2. Muista käyttää synonyymi-avainsanoja

Et tietenkään halua optimoida vain yhdelle hakutermille. Esimerkiksi “konversion kasvattamisen” synonyymejä voisivat olla:

  • miten saan lisää liidejä
  • miten saan asiakkaat ostamaan
  • lisää katsojia webinaariin
  • ja niin edelleen.

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto tarvitsee tuekseen avainsanojen intentiot.

3. Kirjoita sisältö vastaamaan haun intentiota

Jokaisella hakutermillä on oma intentio eli haun perimmäinen syy; se, millaista sisältöä ko. hakutermiä käytettäessä odotetaan löytyvän.

Intentioita on neljä:

  • Informational – infopohjainen haku eli “Miten saada lisää asiakkaita?”
  • Commercial – myyntitapahtumaa edeltävä haku eli “Vaihtoehto A vai vaihtoehto B?”
  • Transactional – ostohousut jalassa! eli mahdollista konversion mahdollisuus heti sisällön alkuun
  • Navigational – haut tietyn brändin löytämiseksi: “Fiskarsin kirves” tai “Iittalan sininen maljakko”.

Kun tiedät hakusanan intention, pystyt hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto tuo suuremmalla todennäköisyydellä tuloksia.

4. Lisää hakutermit meta-tietoihin

Sisällön meta-tiedot, kuten SEO-title ja meta-kuvaus, kannattaa optimoida käytettävissä olevalla pääavainsanalla ja sen synonyymeillä. SEO-title ja meta-kuvaus näkyvät Googlen hakutuloksissa ja voivat hyvin kirjoitettuina kasvattaa klikkiprosenttia (CTR) merkittävästi.

5. Lisää avainsana H1-otsikkoon

Varmista, että sisällölle valittu pääavainsana löytyy sisällön pääotsikosta eli H1-otsikosta. Suositeltavaa on, että jokaisesta sisällöstä löytyy vain yksi H1-tason pääotsikko. Sen sijaan sille alisteisia H2-otsikoita voi ja kannattaa olla useampi.

6. Hyödynnä H2-väliotsikoissa myös synonyymejä

H2-tason väliotsikoissa kannattaa sen sijaan hyödyntää synonyymejä, joilla tuet pääavainsanan löydettävyyttä. Lisäksi, kun kirjoitat H2-tason otsikon kysymysmuotoon, ja kun vastaat kysymykseen tiiviisti tekstissä, voit päästä haluttuihin ja usein paljon kävijöitä tuoviin “Ihmiset kysyvät myös” -tuloksiin.

Olet lämpimästi tervetullut opiskelemaan lisää SEO:sta kursseillemme! Tutustu tarjontaan täällä.

Pst! Jos haluat saada käyttöösi tälle vuodelle päivitetyt SEO-kirjoittamisen vinkit, tilaa alta SEO-kirjeemme.

Kaikkea ei kannata googlata (käytä aikasi fiksummin)

Ensimmäisetä viestistä saat ladattua tehokkaat SEO-kirjoittamisen vinkit tälle vuodelle päivitettynä.

Ps. Jos mietit, kannattaako kirje tilata, avausprosentti kertoo sen puolestani. 💌

Liity SEO-porukkaan

Yksityisyytesi on suojassa, eikä sähköpostiasi jaeta muille. Voit poistua listalta koska tahansa kunkin viestin lopusta löytyvän unsubscribe-linkin kautta.