Vaikka otsikon kysymys yltää yli muiden, ja vaikka “it depends” on sille yhtä yleinen vastaus, ei mennä sieltä, missä aita on matalin.
Katsotaan esimerkkejä siitä, miten maltillisellakin SEO-työllä voi olla mittavat vaikutukset.
SEO-tulokset riippuvat aina neljästä tekijästä:
- kuinka hyvin SEO-strategia on suunniteltu
- kuinka nopeasti asiakas on jalkauttanut toimenpiteet käytäntöön
- millainen alan kilpailutilanne on
- mikä oman sivuston auktoriteetti on.
Jos kaikki sujuu kuin tanssi, parhaassa tapauksessa ponkaiset 0-sijalta Googlen tuloshaun ykköseksi.
Tämä on yleisin harhaluulo:
- moni ajattelee, että optimointi aloitetaan kaikista “isoimmista” sanoista
- näiden avainsanojen hakuvolyymi voi olla tuhansia kuukaudessa
- asiakkaat hakevat kuitenkin harvoin kattotermejä (esim. digimarkkinointi)
- pitkän hännän avainsanat ovat kohdennetumpia (miten kasvaa digimarkkinoinnin avulla?)
- ja siksi ne yleensä tuovat paremman konversion.
Esimerkki 30 000 euron avainsanasta:
- eräässä projektissa optimoimme SAAS-pohjaista avainsanaa, jonka kuukausittainen hakuvolyymi oli “vain” 30
- kun tällä sanalla päästiin 1. sijalle, ja jos yksikään sanalla hakeneista konvertoitui asiakkaaksi..
- silloin puhuttiin yli 30 000 euron kaupasta
- hakutermi on niin spesifi, että sitä osaavat hakea vain aidosti potentiaaliset ostajat.
SEO on strategista. Jos voitat sanan “metsä”, miten konvertoit sen? Jos voitat pitkän hännän avainsanan “tykypäivän metsäretki Nuuksioon”, olet lähempänä konversion toteutumista.

Alla otanta samaisen sivuston Top3-sijoitusten kasvusta Googlessa. Keltainen väri kertoo näiden sijoitusten määrän.
Tässä tapauksessa sivusto on noussut suoraan Googlen ensimmäiselle tulossivulle.
Tummansininen väri merkkaa sijoituksia 4–10, vaaleampi 11–20. Jo ansaittuja sijoituksia on usein helpompi parantaa.
Potentiaalia on mielettömästi.


Näin nopeasti voit ansaita tuloksia laadukkaasti toteutetun SEO:n avulla
Vasta perustettu sivusto
Optimointi on tuottanut hienoja tuloksia alusta alkaen. Klikkauksia potentiaalisilta asiakkailta on ansaittu vain 28 päivässä 70 kappaletta.
Kuten aina sanon:
“Yksikään SEO-projekti ei ole liian pieni – pääasia, että se aloitetaan.”

Minimaalinen SEO-työ
Alla olevassa esimerkissä on demottu pienen sivuston näkyvyyden kasvua. Graafin näkymä on vuodelta 2024 (12 kk).
Kuten huomaat, avainsanojen määrä on kasvanut kertaheitolla, vaikka kasvu onkin sen jälkeen ollut maltillisempi. Tämä johtuu siitä, ettei sivustoa ole optimoitu aktiviisesti mutta kuitenkin sen verran, ettei jo ansaittu näkyvyys romahda.
SEO ei ole koskaan “kerralla valmis projekti”. On laskettu, että kesken lopetettu SEO-työ laskee jo ansaittua näkyvyyttä 11–20% yhden kalenterivuoden aikana.

Semi-aktiivinen SEO-työ (jatkuva)
Alla näkymä keskikokoisesta sivustosta, jonka orgaaninen SEO-näkyvyys on kasvanut semi-aktiivisella SEO-työllä viimeisen kahden vuoden aikana.
SEO-näkyvyyden kasvu on 2457%. Alkuarvoksi on määritetty noin 2000 kävijää ja nykyhetkeksi (01/2025) 51 148 kävijää.

Kuten huomaat, jo pienelläkin SEO-työllä voi olla hienoja vaikutuksia hakukonenäkyvyyden kasvuun.
Parhaat tulokset saavutetaan kuitenkin pitkäjänteisen optimointityön avulla. Tutustu esimerkkeihin täällä.
Jos kaipaat apua sivustosi orgaanisen näkyvyyden kasvattamisessa ja siten myös brändisi ajatusjohtajuuden vahvistamisessa, ota yhteyttä tai tilaa maksuton analyysi kasvupotentiaalistasi.
Tehdään tämä yhdessä.
Tiedä ennen muita.
Datajournalismia ja näkökulmia algoritmimuutoksista AI-optimointiin. Tilaa SEO-uutiset kuukausikoosteena sähköpostiisi.