Marinella Himari

Kirjoittanut: Marinella Himari

Kaikki nämä strategiat ja toimenpiteet toimivat edelleen, myös vuonna 2025.

Myös tilanne on sama: Miten löytyä hakutuloksista, kun kilpailu Google-näkyvyydestä kasvaa kaiken aikaa? Mitä toimenpiteitä tulee tehdä, jotta näkyvyys netissä kasvaa?

Unelmatilanteessa sivustosi löytyy juuri silloin, kun potentiaalinen asiakas etsii yrityksesi tarjoamia tuotteita, palveluja ja sisältöjä.

Vinkit, jotka tästä oppaasta luet, perustuvat myös asiakkailleni toteuttamiin SEO-strategioihin.

Oletko valmis? Aloitetaan!

1. Vanhojen blogikirjoitusten uudistaminen ja päivittäminen

Yksinkertaista mutta toimivaa. Jo julkaistujen SEO-sisältöjen päivittäminen on nopein ja tehokkain tapa kasvattaa Google-näkyvyyttä.

Miksi? Koska niillä on jo jonkinlainen sijoitus.

Toinen syy on ajansäästö: se, ettei sinun tarvitse kirjoittaa uutta sisältöä alusta asti.

Orgaaninen kasvu Google näkyvyydessä.

Näin kasvu onnistui (tee samoin).

  1. Tarkistin Google Analyticsista kaikki sisällöt, jotka sijoittuvat sijoille 10–20.
  2. Kävin sisällöt ensin läpi silmämääräisesti.
  3. Valitsin aiheen, jonka sisällön tiesin vanhentuneen.
  4. Otin tämän sisällön ensimmäisenä käsittelyyn.

Tarvitset siis sisällön, jota haluat SEO-huoltaa. Valitse aihe, joka on liiketoiminnallesi tärkeä.

Mitä seuraavaksi?

  • Huolsin sisällön ajantasaiseksi.
  • Lisäsin myös uutta sisältöä, sillä teksti oli melko tynkä (thin content).
  • Lisäsin myös kuvakaappauksia, jotka usein kertovat enemmän kuin tuhat sanaa (vaikka Google-optimointi sanoille perustuukin).
  • Kirjoitin SEO-titlen ja metatekstin vastaamaan paremmin uudistettua sisältöä.
  • Lopuksi kerroin muutokset Google Search Consolelle.

Kun GSC indeksoi päivitetyn sisällön, julkaisun Google-näkyvyys kasvoi aivan uusiin lukuihin.

SEO-työhön kului muutama tunti, ja orgaaninen liikenne kasvoi paljon enemmän, kuin jos olisin kirjoittanut ja julkaissut kokonaan uuden sisällön.

Google-näkyvyys: näin pyydät uudelleenindeksointia.

Miten kerron muutoksen Google Search Consolelle?

Ensin sinun tulee aktivoida käyttöösi Google Search Console (GSC).

GSC on täysin maksuton, selaimessa toimiva analytiikkatyökalu, joka kertoo eri dataa kuin muut SEO-ohjelmat.

Jos vasta otat GSC:n käyttöön, muista ensin viedä sivustokartat paikoilleen.

Kun sivustokartat ovat indeksoituneet, kerro GSC:lle, että olet päivittänyt vanhaa sisältöä.

Teet sen näin:

  1. Kopioi päivitetyn sisällön URL.
  2. Liitä URL kohtaan “Tarkasta mikä tahansa resurssin (domainisi) URL-osoitteista”.
  3. Kun teet tämän ensimmäistä kertaa, saat tiedon, ettei sisältöä löydy Googlesta.
  4. Klikkaa tällöin “Pyydä indeksointia”, ja odota hetki.
  5. Jos sisältö on jo indeksoitunut Googleen, pyydä silloinkin indeksointia.
  6. Tällä tavoin kerrot, että jo indeksoitunut sisältö on muuttunut.

2. Optimoi sisältö LSI-avainsanoilla

Sisällön huoltamisessa hyödynsin myös LSI-avainsanoja eli semanttisia avainsanoja.

LSI-avainsanat (latent semantic indexing) ovat hakutermejä, jotka liittyvät käsitteellisesti valitsemaasi pääavainsanaan.

Näiden sanojen käyttötarkoituksena on varmistaa, että Google ymmärtää sisältösi aiheen syvemmin.

Mutta mistä LSI-avainsanoja löytää?

Kirjoita pääavainsanasi Googleen.

Alla olevassa esimerkissä olen hakenut aihetta “digimarkkinointi”.

Semanttiset avainsanat auttavat Google-näkyvyyden kasvattamisessa.

Googlen “autocomplete” ehdottaa suoraan omaan aiheeseesi liittyviä LSI-avainsanoja käyttäjien tekemien hakujen perusteella.

Kuten näet, näitä aiheita ovat esimerkiksi “verkkokaupan digimarkkinointi” ja “digimarkkinointi koulutus”.

Varmista, että hyödynnät sisällössäsi näitä sanoja (mutta vain, mikäli sisältösi vastaa niihin).

Jos haluat kurkata vinkit avainsanatutkimuksen tekoon, löydät ohjeet täältä.

3. Hyödynnä haun intentiota sisältöjä kirjoittaessasi

Jokaisella avainsanalla on intentio, joka tarkoittaa haun perimmäistä syytä. Sitä, millaista sisältöä kyseisellä avainsanalla halutaa löytää.

Kuten tässä vaiheessa varmasti hoksaat, avainsanat ovat tärkeitä, mutta niitäkin tärkeämpää on tunnistaa yksittäiselle avainsanalle kirjoitettavan sisällön tyyppi.

Intentioita on neljää (4) erilaista:

  • informatiivisia (Informational)
  • tuotteita vertailevia (Commercial)
  • tuotteen ominaisuuksia esitteleviä (Commercial & Transactional)
  • koekäytön aktivointia (Transactional).

Jos en olisi tiennyt huolletussa sisällössä käytetyn pääavainsanan intentiota, en olisi päässyt nykyisiin tuloksiin.

Avainsanatutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa hakutermien intentiot, jotka kertovat suoraan, millaiseen muotoon sisältö tulee kirjoittaa.

Kuten alla olevasta kuvasta huomaat, näiden avainsanojen intentio on Informational.

Avainsanan intention tunnistaminen auttaa kirjoittamaan hyvän sisällön google-näkyvyyden kasvattamiseksi.

Informational-intentiolla varustetut avainsanat vaativat tuekseen nimensä mukaisesti informatiivista sisältöä.

Sinun ei siis tässä tapauksessa tule kirjoitaa “osta, osta” -sisältöä digimarkkinoinnille, sillä lukijat vasta etsivät tietoa aiheesta.

Jos olisin jättänyt hakuintention tarkistamatta, en olisi voinut ansaita samanlaista Google-näkyvyyttä kuin nyt.

4. Älä ylioptimoi

Olemme jo puhuneet perinteisistä avainsanoista ja semanttisista avainsanoista. Tiedät, että kirjoitat sisällön vastaavaan näiden hakutermien intentiota.

Älä kuitenkaan innostu ylioptimoimaan sisältöä.

Semanttisten ja rinnasteisten (myös synonyymien) avainsanojen tarkoituksena on, että käytät avainsanoja ristiin. Et siis täytä sisältöä vain yhdellä avainsanalla useaan kertaan, sillä tällä tavoin ylioptimoit sisällön.

Tätä kutsutaan englanniksi termillä “keyword stuffing”.

Helpoiten tarkistat avaisanojen määrän käyttämällä näppäinyhdistelmää Ctrl (tai cmd) + F.

Helpoiten tunnistat avaisanojen määrän Ctrl + F -komennolla.

Mikä on sopiva avainsanatiheys?

Avainsanatiheys tarkoittaa avainsanojen määrää sisällössä.

Osa SEO-konsulteista suosittelee avainsanatiheydeksi 0.5%–0.8%. Toiset sanovat, että luvun pitää olla hieman korkeampi, esimerkiksi 0.5%–2%.

Joka tapauksessa ja järjestäen SEO-konsultit ovat sitä mieltä, että luvun pitää olla alle 3%.

Hubspotin esimerkeissä voit laskea avainsanatiheyden näin:

  • Jos sisältösi on 1000 sanaa pitkä, käytä avainsanaa 10 kertaa.
  • Formula on tällöin: 10 / 1000 = .001
  • Toinen vaihtoehto on lisätä avainsana 1–2 kertaa jokaista 100 sanaa kohden.
  • Tällöin avainsanatiheydeksi muodostuu noin 1–2%.

Jälkimmäinen vaihtoehto on ihan järkevä.

Todellisuudessa ei ole yhtä oikeaa määrettä sille, kuinka montaa avainsanan pitää esiintyä tekstissä. Tämä on aina suoraan verrannollinen myös siihen, kuinka kilpailtu aihe on.

Jos kukaan ei ole koskaan kirjoittanut valitsemastasi aiheesta, yksikin avainsanamaininta todennäköisesti riittää.

✅ Tee näin: Suosi avainsanatiheytenä 1–2%. Näin olen saanut itse parhaat tulokset ja voittanut tähän päivään mennessä kymmeniä tuhansia avainsanoja.

Suosi kysymysmuotoisia Page titlejä.

5. Suosi kysymysmuotoisia SEO-titlejä

Sivun otsikko eli SEO title (tai Page title) on hakutuloksissa näkyvä sisällön otsikko. SEO title kertoo sekä hakukoneille että tietoa etsiville, mistä sisältösivulla puhutaan.

SEO title ei näy sisältösivulla, ainoastaan Googlen hakutuloksissa.

Kysymyksellä varustetut titlet keräävät 14% korkeamman CTR:n kuin ”tavan otsikot”. Tämän vuoksi SEO titlet kannattaa usein kirjoittaa kysymysmuotoon.

✅ Vinkki: Google Search Consolessa voit myös seurata kyselyjen määrää; tarkista, mitkä sisällöt saavat eniten klikkauksia ja mitkä eivät. Korjaa huonoiten pärjäävien sisältöjen SEO titlet, ja todennäköisesti parannat klikkiprosenttia merkittävästi.

6. Hyödynnä SEO-titlessä rinnasteista avainsanaa

Kuten yllä mainitsin, SEO-title ei näy lukijalle sivustolla vaan ainoastaan Googlen hakutuloksissa.

Voit parantaa sisällön Google-näkyvyyttä hyödyntämällä SEO titlessä pääavainsanalle rinnasteisia avainsanoja.

Jos pääavainsanasi esimerkiksi olisi “kotisivut yritykselle”, tälle rinnasteinen avainsana olisi “nettisivut yritykselle”.

Muista, että SEO title on paras mahdollisuutesi ansaita klikki. Kirjoita se hyvin.

7. Kirjoita meta-kuvauksesta paras mahdollinen hissipuhe (eli myyvä tiivistelmä)

Tämä on äärimmäisen tärkeää!

Googlen hakutuloksissa, SEO-titlen alla näkyvä meta-kuvaus on toiseksi paras mahdollisuutesi ansaita klikki.

Siksi metakuvauksen tulee olla paras mahdollinen hissipuhe kyseisen sivun sisällöstä.

Jos haluat kokeilla metatekstin ja SEO-titlen näkymää etukäteen, kokeile Metatags.io’n sovellusta.

Google-näkvyys: Meta description tester

8. Optimoi kuvat WebP.muotoon (ja nopeutat sivustosi latausaikaa)

Hitaasti lataava sivusto karkottaa niin googlebotin kuin sivustokävijät.

Vaikka latausnopeus ei enää ole prio 1, se on äärimmäisen merkittävä etenkin verkkokauppojen hakukoneoptimoinnissa.

Yleensä sivuston hidas latausaika johtuu liian suurista kuvista.

Nykyisin kuvat tulisi tallentaa .webd-muotoon, kuten Google suosittelee.

Voit pienentää kuvat esimerkiksi:

Esimerkki strukturoidusta datasta Googlen hakutuloksissa.

9. Paranna Google-näkyvyyttä Schema-tietojen avulla

Tämä jää tekemättä lähes kaikilta.

Jos sinulla on verkkokauppa ja tuotteillasi arvosteluja, tai jos julkaiset reseptejä ja haluat reseptikuvan tai valmistusajan näkymään Googlen hakutuloksissa, sinun tulee lisätä sivustollesi schema-tiedot.

Schema on strukturoitua dataa, joka näkyyt hakutuloksissa vain, jos ne on otettu käyttöön ja asennettu oikein.

Mitä tarkoittaa sivuston sisäinen linkitys?

10. Älä julkaise orpoja sivuja

Orpo sivu on sisältösivu, jolle ei ohjaa yhtään oman sivuston sisäistä linkkiä.

Sisäinen linkitys on tärkeä osatekijä sivuston sisäistä hakukone­optimointia.

Sisäiset linkit saattavat lukijan hyödyllisen lisäsisällön pariin ja rakentavat sivuston auktoriteettia googlebottien silmissä.

Suosi mallia, jossa jokaisella sisältösivulla on vähintään neljä (4) oman sivuston sisäistä linkkiä hyvän ja hyödyllisen lisäsisällön pariin.

Löydät tarkemmat vinkit täältä.

11. Älä julkaise kuolleita sivuja

Kuollut sivu tarkoittaa sisältöä, josta ei johda yhtään linkkiä ulos.

Ei oman sivuston sisäisesti eikä muuallekaan verkossa.

Kuolleelta sivulta ei siis pääse eteenpäin, ei kävijä eikä hakubotti.

Osuvasti nimetty Dead Link Checker on selaimessa toimiva ohjelma, jolla voit tarkistaa sivustoltasi löytyvät rikkonaiset linkit.

Maksuttomalla versiolla voit tarkistaa jopa 2000 linkkiä yhdellä kertaa:

  • täytä domain-nimesi sille varattuun kohtaan
  • pidä “whole website” aktiivisena
  • klikkaa “check”.

Näin tarkistat rikkonaiset linkit.

12. Optimoi sivusto ulkoisesti (Google Business Profile)

Aiemmin Google My Busineksena tunnettu Google Business Profile on ertityisen tärkeä paikallisille yrityksille ja kivijalkamyymälöille.

Maksuton ohjelma auttaa parantamaan nimenomaan paikallista näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. Ota tämä käyttöön, jos tarvitset sen.

Bisnesprofiilin kautta voit hallinnoida yrityksen tietoja niin Google Mapsissa kuin Googlen hakukoneessa.

13. Optimoi sivusto teknisesti

Hyväkään sisältö ei pelasta, jos sivustolla on teknisiä virheitä.

Nämä sinun tulee tarkistaa ensimmäisenä:

Hakukoneoptimoinnin ansiosta Google-näkyvyys kasvaa, kun tuotat sivustolle SEO-ystävällistä sisältöä.

14. Tee päätöksen dataan perustuen

Toisinaan tulee tarve poistaa tai yhdistää sisältöjä.

Älä kuitenkaan koskaan tee tätä ensin tutkimatta dataa.

Tarkista, kumpi kahdesta sisällöstä saa enemmän kävijöitä ja kummalla on jo nyt parempi Google-näkyvyys.

Ilman tätä tietoa voi käydä niin, että poistat juuri sen paremman sisällön.

Voit tarkistaa nämä tiedot esimerkiksi Google Analyticsista.

SERP-tulosKlikkiprosentti (CTR)
1. mainos 2.1%
2. mainos 1.4%
3.mainos 1.3%
4. mainos 1.2%
1. orgaaninen sija 39.8%–42.9%
2. sija 18.7%–27.4%
3. sija10.2%
4. sija 7.2%
5. sija 5.1%
6. sija 4.4%
7. sija 3.0%
8. sija 2.1%
9. sija 1.9%
10. sija 1.6%

Mitä Google-näkyvyys tarkoittaa?

Kerrataan tämä vielä.

Google-näkyvyys tarkoittaa luonnollista eli orgaanista sijoittumista hakutuloksiin. Sitä, kuinka hyvin yksittäinen verkkosivusto tai verkkosisältö – palvelusivu, artikkeli tai sisältösivu – sijoittuu Googlen hakutuloksissa.

Yhtä lailla nettinäkyvyyteen luetaan myös maksettu mainonta eli SEM (Search Engine Marketing), jota toteutetaan useimmin Google Ads -mainosten avulla.

Yllä olevasta taulukosta näet, kuinka paljon mikäkin sija saa klikkejä ensimmäisellä hakutulossivulla.

Kuinka paljon Googlen ensimmäinen tulos saa klikkejä?

Miksi Google-näkyvyys on tärkeää?

Googlen kolme ensimmäistä hakutulosta ansaitsevat noin 70% kaikista klikkauksista.

Ensimmäinen sija ei siis koskaan saa 100% klikeistä.

Luonnollisesti, mitä matalampi sijoitus on, sitä vähemmän klikkejä ansaitaan.

FirstPageSagen mukaan parhaan eli ensimmäisen sijoituksen klikkimäärä on noin 22–40%. Luku vaihtelee sen mukaan, millainen SERP (Search Engine Result Page) on voittanut ykkössijan.

Kuten taulukosta huomaat, luku laskee radikaalisti jo toisesta orgaanisesta sijoituksesta (18,7%).

  • Tämän vuoksi ei riitä, että optimoit sisältöä vain muutamalle aiheelle. Hyvä Google näkyvyys tarvitsee tuekseen laadukkaita sisältökokonaisuuksia eli SEO-hubeja, jotka kattavat aiheen laajasti ja pääteemaansa syventäen.

Google näkyvyys on tärkeää, jotta asiakkaat löytävät tuotteesi ja palvelusi.

Voiko pienyritys pärjätä näkyvyydesä suuryrityksen sivustolle?

Ehdottomasti voi!

Olen nähnyt urani aikana lukuisia tilanteita, joissa on käynyt näin: SEO-asiakkaani, suuryritys, antaa minulle tiedoksi kilpailijansa, jotka ovat heidän kaltaisiaan isoja toimijoita.

Asiakas pitää näitä brändejä kilpailijoinaan, mitä ne ovatkin, mutta ne ovat sitä brändimielessä.

Iso brändi yksinään ei ole koskaan tae hyvälle SEO-näkyvyydelle.

Usein käy nimittäin niin, että todelliset SEO-kilpailijat ovatkin pienempiä sivustoja ja yrityksiä, jotka ovat aloittaneet SEO-työn aiemmin.

Data ei valehtele: tilanne on juuri otsikon kaltainen, eli suuryrityksen kilpailijoita Googlessa ovat usein ja nimenomaan pienemmät sivustot ja pienemmät brändit.

Ja siksi sinullakin on kaikki mahdollisuudet voittaa Google-näkyvyydessä myös suuret sivustot.

Yllä olevassa kuvassa näet esimerkin siitä, miten SEOhubin asiakassivusto voittaa kilpailijansa yli 70% peitolla liiketoiminnalle tärkeimmistä avainsanoista.

Lähdetäänkö yhdessä kehittämään sivustosi orgaanista näkyvyyttä?