Kahdeksan (8) helppoa tapaa parantaa yrityksen Google-näkyvyyttä

Digitaalinen näkyvyys ei ole vain mahdollisuus; se on välttämättömyys. 🚀

Miten voittaa Google-näkyvyys, kun verkossa vallitseva kilpailu kovenee koko ajan?

Menestyksen salaisuus piilee yksinkertaisissa mutta voimakkaissa käytännön toimenpiteissä. Tästä artikkelista löydät kahdeksan tehokasta vinkkiä, joiden avulla voit kasvattaa sivustosi orgaanista näkyvyyttä.

Yrityksen Google-näkyvyys on tärkeässä osassa digitaalista markkinointia. Ota hetki aikaa, syvenny materiaaliin ja inspiroidu. Älä anna kilpailijoille enempää etumatkaa.

SISÄLLYS

Yrityksen Google-näkyvyys kasvaa, kun käytät oikeita hakusanoja ja vastaan käyttäjän haun intentioon.

1. Käytä avainsanoja oikein 🎯

Tiedät, että haluat löytyä tietyllä avainsanalla.

Tämä on helppo: tarkista, että olet käyttänyt ko. avainsanaa sisällössä.

Löytyyhän se:

Kuten yllä olevasta kuvasta näet, haluaisit tietenkin käyttää avainsanan synonyymejä.

Jos kirjoittaisit aiheesta “verkkosivut yritykselle” (joka saa 480 hakua kuussa), haluaisit ehdottomasti hyödyntää sisällössä myös näitä:

  • kotisivut yritykselle
  • wordpress kotisivut yritykselle (mikäli tekisit wp-sivuja)
  • yrityksen nettisivut
  • nettisivut yritykselle.

Tällä tavoin et taklaa vain yhtä avainsanaa vaan useamman.

Tutki, mitä avainsanoja kohdeyleisösi käyttää etsiessään tuotteitasi tai palveluitasi. Tee avainsanatutkimus, minkä jälkeen sisällytät tärkeimmät sanat luontevasti sisältöön, sen otsikoihin ja metatietoihin.

Yrityksen näkyvyys Googlessa käy ilmi SEO-titlestä.

2. Hyödynnä SEO-titleissä kysymyksiä 💡

Tiesithän, että kysymysmuotoiset SEO-titlet keräävät järjestäen paremman klikkiprosentin Googlen hakutuloksissa – ja siksi haluat käyttää niitä!

Kysymyksiä kannattaa hyödyntää myös H2-tason väliotsikoissa, sillä siten voit päästä haluttuun Ihmiset kysyvät myös -osioon, joka on yksi halutuimmista SERP-paikoista.

Ihmiset kysyvät myös -SERP parantaa yrityksen Google näkyvyyttä.

3. Unohda "Lue lisää – kirjoita houkutteleva CTA

Unohda “Lue lisää” ja “Klikkaa tästä”. Ne ovat laiskoja.

Sivustolla esiintyvien painikkeiden kehotukset (CTA eli call-to-action) tulisi copyttaa huolella.

Myös väreillä voi olla merkittäviä eroavuuksia. Sininen mielletään opetukseen, punainen aktiivisuuteen.

Löydät tästä artikkelista vinkkejä tehokkaiden CTA-painikkeiden kirjoittamiseen. Samassa artikkelissa käymme läpi myös värien painoarvoa.

4. Ethän ole kirjoittanut samoista aiheista tuplasti? 🧟

Kannibaali-sisällöt heikentävät yrityksen Google-näkyvyyttä.

Julkaisemalla tuplasisältöä eli kannibaalisisältöä otat suuren riskin – ja yleensä tiedostamatta.

Koska sinulla on tietty aihepiiri, jonka parissa työskentelet, sisältösi liittyvät samaan aiheeseen. Loogista. Mutta samaa avainsanaa ei silti saa viljellä ympäri sivuston eikä samasta aiheesta tulisi julkaista montaa samalla kulmalla kirjoitettua artikkelia.

Älä julkaise sivustolla tuplasisältöä. Google-näkyvyys vain heikkenee.

Tuplasisällöt tulee yhdistää huolellisesti yhdeksi pidemmäksi ja laajemmaksi kokonaisuudeksi. Lisäksi vanhoista sisällöistä pitää muistaa tehdä 301-uudelleenohjaukset, jotta kävijä ei päädy 404-sivulle.

Myös se pitää tarkistaa, mikä samanlaisista sisällöistä saa tällä hetkellä parhaimman sijoituksen. Se ei varmastikaan ole hyvä, koska kannibaalit syövät toistensa näkyvyyttä, mutta toisteisista paras on kuitenkin se, joka yleensä valitaan SEO-huollettavaksi.

Tuplasisällön julkaiseminen voi johtaamyös  siihen, että toinen tai useampi versio samasta aiheesta jää indeksoitumatta, jolloin niistä yksikään ei näy hakutuloksissa.

Tai jos näkyy, se näkyy ehkä Googlen toisella tai 10. sivulla, ja jo toinen sivu on paras paikka piilottaa ruumis. Sinne menevät enää epätoivoiset.

Voit tarkistaa tuplasisältöjen määrän esimerkiksi näillä sovelluksilla:

Google-näkyvyys kasvaa, kun sivusto lataa nopeammin.

5. Yrityksen näkyvyys kasvaa myös kuvia optimoimalla (älä aliarvioi tätä) 🚀

Tiesithän, että kuvat voivat nousta Googlen kuvahakuun vain, jos olet määrittänyt niille alt-nimen?

Liian suuret kuvat nostavat myös latausaikaa, ja samalla sivuston käytettävyys laskee kuin lehmän häntä.

Voit tarkistaa sivuston latausajan Googlen PageSpeed-työkalulla tai asentamalla Chrome-selaimeen ilmaisen Lighthouse-lisäosan.

Kuvat kannattaa aina tallentaa web-muotoon, niin että niiden koko ei ylitä parin sadan kilotavun määrää. Jos haluat, voit myös ottaa käyttöön Screaming Frogin, jonka ilmaisella versiolla todennat liian suurten kuvien (mutta myös paljon muuta tietoa!) määrän helposti.

Yrityksen Google-näkyvyys netissä on monen osatekijän summa. Laadukas sisältö on siinä prio 1.

6. Ota käyttöön ilmainen Google Search Console

Google Search Console kertoo enemmän tärkeää tietoa kuin yksikään maksullinen SEO-sovellus. Oman yrityksen näkyvyys Googlessa onkin helpointa tarkistaa tämän sovelluksen avulla.

Search Console nimittäin kertoo juuri sinun sivustollasi tapahtuvat asiat: indeksointivirheet, sivustolle johtavat kyselyt, potentiaaliset uudet aiheet ja paljon, paljon muuta.

Sovelluksen avulla voit myös vauhdittaa yrityksen Google-näkyvyyden kasvua. Varmista tässä tapauksessa, että olet kertonut Search Consolelle sivustollasi käyttämät xml-tiedostot (tämä on äärimmäisen helppo ja tehokas toimenpide).

Vaikuta Google-näkyvyyteen navigaatiolla. Pidä tärkeimmät sisältösivut maksimissaan kolmen klikkauksen päässä.

7. Mitä sivuston navigaatio kertoo?

Voit vaikuttaa positiivisesti Google-näkyvyyteen tarkastelemalla ja muokkaamalla sivustosi päänavigaatiota.

Päännavigaatio on yksi tärkeimmistä ja voimakkaimmista SEO-elementeistä.

Se on myös brändielementti: mitä navigaatiosta löytyy tai ei löydy kertoo suoraan siitä, mitä brändisi edustaa.

Hakurobotit tutkivat ja lukevat sisältöjä tietyn “crawling-budjetin” valossa. Tämä tarkoittaa, että mitä syvemmälle sisällöt painuvat, eli mitä useampi klikki niiden saavuttamiseksi tarvitaan, sitä vähempiarvoisiksi ne katsotaan.

Varmista, että tärkeimmät sisältösivut, etenkin ne joiden haluat löytyvän Googlesta, löytyvät navigaatiosta.

Voit myös lisätä etusivulle ko. sisältöön johtavan linkin, mikäli se ei jostain syystä tahdo indeksoitua.

Tuplasisältö heikentää yrityksen Google-näkyvyyttä.

8. Varmista, ettei sivustolta löydy orpoja tai kuolleita sivuja

Nämä tarkoittavat tätä:

  • orpo sivu on sivu, jolle ei johda yhtään oman sivuston sisäistä linkkiä
  • kuollut sivu on sivu, jolla ei ole yhtään oman sivuston sisäistä linkkiä.

Jos et edes itse linkitä sisältöön, miksi hakurobotti arvottaisi sen tärkeäksi?

Tämä on hyvin yleinen mutta helposti korjattava ongelma, jota sattuu kaikille.

Olet saattanut julkaista uuden hyvän sisällön, josta olet innoissasi. Toivot sille myös Google-näkyvyyttä. Unohdat kuitenkin linkittää ko. sisältöön omalta sivustolta, muista samaan aiheeseen liittyvistä sisällöistä.

Aina, kun julkaiset uuden sisällön, tai kun korjaat jo julkaistua sisältöä, varmista, että linkität siihen vähintään neljästä artikkelista.

Näin rakennat sekä sisällön mutta myös koko sivuston auktoriteettia hakukoneiden silmin. Ja samalla Google-näkyvyytesi todennäköisesti kasvaa.

Varmista myös, ettei sivustolta löydy sisältöjä, joista ei johda yhtään linkkiä eteenpäin.

Jos linkkejä ei ole, niin lukijan kuin hakurobotin polku katkeaa. Ja tätä et tietenkään halua.

Yhteenveto

Näiden kahdeksan vinkin avulla kasvatat ja parannat sivuston Google-näkyvyyttä.

Kuten huomaat, toimenpiteet ovat varsin helposti hoidettavissa.

Ne eivät vaadi sen suurempia koodaustaitoja, ainoastaan aikaa ja halua parantaa oman sivuston löydettävyyttä.

Halutessasi voit lukea lisää On-page SEO:n vinkkejä täältä.

Optimoinnin iloa!

Yrittäjille suunnattu SEO MasterClass™

Vuodesta 2018 järjestetty SEO MasterClass™ on suunniteltu yrittäjille ja markkinoinnin tekijöille, jotka haluavat aloittaa matkan kohti Googlen parhaita sijoituksia. SEOhubin kurssilla optimoit omaa sivustoasi ja teet tehtäviä yksin ja yhdessä kouluttajan kanssa.

Aloita matkasi kohti Googlen kärkeä

OPTIMOI OMAA

SEO ContentMaster™

Tiedät, ettei SEO-sisällöntuotanto ole vain avainsanojen viljelyä; se on vaikuttamista , suunnitelmallisuutta ja strategista osaamista – taitoja, joita haluat petrata.


SEO MasterClass™ on suunniteltu yrittäjille ja yritysten edustajille, jotka haluavat aloittaa oman sivuston optimoinnin ja matkan kohti Googlen parhaita sijoituksia.

Kurssi sisältää liiketoiminnallesi tärkeimmät 20 avainsanaa sekä sisällöllisen auditoinnin, jonka avulla parannat jo julkaistujen sisältöjen SEO-löydettävyyttä. Lisäksi teet lopputehtävän, jonka kouluttaja tarkistaa.