Näin paljon Googlen parhaat sijoitukset saavat klikkejä
Luku saattaa yllättää; edes paras sija ei saa kaikkia klikkejä (CTR). Ja sen vuoksi on tärkeä löytyä useilla avainsanoilla Googlen kärjestä.
- eli parhaan orgaanisen sijoituksen CTR on 28,5%
- sijoituksen CTR on enää 15,7%
- sijoituksen CTR on vain 11%
Jo tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää löytyä sijoilta 1-3.
Ja kun katsotaan CTR-prosentteja hieman pidemmälle:
- 4. sija saa 8% klikeistä
- 5. sija saa 7,2% klikeistä
- 6–10 sijat saavat vain 5,1%–2,5% klikeistä
Otetaan esimerkki (ja pyöristetään luku > 20%):
Talvirenkaat-sanalla haetaan kuukaudessa 12 100 kertaa.
Jos Googlen #1 sijoitus saa noin 20% klikeistä, tuo 20% olisi talvirenkaat-sanan hakumäärästä 2 420.
Jos sinulla olisi rengasliike, ja jos löytyisit talvirenkaat-avainsanalla Googlen ykköspaikalta, voisit ansaita kuukausittain 2 420 orgaanista kävijää sivustollesi.
Luku on ihan huima.
Mieti myös säästöjä:
Jos mainosklikki maksaisi euron, maksaisit tästä näkyvyydestä 2 420 euroa.
Jos klikkihinta olisi 50 senttiä, maksaisit siltikin vielä 1 210 euroa.
Ja jos pääsisit todella edulliseen klikkihintaan (10-30 snt), summa laskisi vielä vähän lisää, MUTTA kävijöitä tulisi sivustolle vain silloin, kun mainostat.
✅ On siis tehokkaampaa käyttää aikaa ja tuottaa hyvin optimoitu sisältö, joka nousee orgaanisesti esiin, kun potentiaaliset asiakkaat etsivät talvirenkaita. Näin siksi, että monet etsivät tuotteita myös sesongin ulkopuolella, eli eri aikaan, kun mainoskampanjasi todennäköisesti pyörii.
Oletko muuten koskaan miettinyt, mitä ne kaikista kalleimmat CPC-mainokset (cost-per-click) maksavat? Tässä muutama esimerkki kalleimmista käytössä olevista mainossanoista:
- Insurance, $54.91
- Loans, $44.28
- Mortgage, $47.12
- Attorney, $47.07
- Credit, $36.06
- Lawyer, $42.51
- Donate, $42.02
- Degree, $40.61
- Hosting, $31.91
Toisaalta, yleensä tällaisista mainoksista saatavien asiakkuuksien arvo on sata- tai tuhatkertainen, jolloin yhden klikin hinta ei paljoa paina.
✅ Summa summarum: Mitä useammalla avainsanalla löydyt orgaanisesti, sitä enemmän säästät SEM-mainoksissa! Ogaaniset tulokset ovat aina kustannustehokkaampia ja myös pitkäikäisempiä.