Hakukoneoptimointi
Mitä hakukoneoptimointi (SEO) on?
Hakukoneoptimoinnin opas 2025 nivoo yhteen tärkeimmät toimenpiteet, joita ovat tekninen SEO, sisällöllinen SEO ja sivuston ulkoinen opimointi. Näillä vinkeillä voit aloittaa oman sivustosi optimoinnin maksutta. 💚
Päivitetty:
Opiskele SEO:a itsenäisesti 💚
Tämä on SEOhubin hakukoneoptimointi-opas vuodelle 2025. Vinkkien avulla opit, miten voit parantaa verkkosivustosi Google-näkyvyyttä sekä ansaita enemmän klikkauksia, relevanttia liikennettä ja myyntiä eli konversiota.
Hakukoneoptimoinnin voi jokainen aloittaa itsenäisesti. Pääasia, että seuraat ajantasaisia ohjeita, jotka noudattavat Googlen suosituksia. Tämä SEO-opas sisältää tärkeimmät vinkit, joiden avulla voit parantaa ja kasvattaa sivustosi tunnettuutta, ajatusjohtajuutta ja näkyvyyttä hakutuloksissa.
Optimoinnin iloa!
Ps. Jos haluat tiedon oppaan päivityksestä ja uusista osioista, tilaa uutiskirjeeni. Tämä kirje ei ole myyntikirje vaan oppimiskirje. (:
Tilaa uutiskirjeeni
Viesteilläni ei ole aikataulua. Saat kirjeen silloin, kun minulla on jotain tärkeää sanottavaa – sellaista, josta on hyötyä muillekin. :)
Kiitos!
Tarkkaile sähköpostiasi. 💌
Oppaan sisältö
- Mitä on hakukoneoptimointi?
- Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?
- Mitä on Google-optimointi?
- Kuinka hakukoneoptimoinnin tuloksia mitataan?
- Tekninen hakukoneoptimointi
- Sivuston saavutettavuus
- Sisäinen hakukoneoptimointi (On-page SEO)
- Ulkoinen hakukoneoptimointi (Off-page-SEO)
- Tekoälyoptimointi eli AI-optimointi
- Verkkokaupan hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa verkkosivujen sisällön tuottamista ja niiden korjaamista sekä sivuston teknisen suorituskyvyn parantamista niin, että sivusto ja sen sisällöt nousisivat hakutuloksissa mahdollisimman korkealle. Hakukoneoptimoinnilla vaikutetaan orgaaniseen eli luonnolliseen näkyvyyteen, eikä se siksi liity maksettuun mainontaan.
Kun puhumme hakukoneoptimoinnista, puhumme käytännössä kolmesta aihekokonaisuudesta, joita ovat:
- tekninen SEO eli sivuston tekninen toteutus
- sivuston sisäinen optimointi eli on-page SEO
- sivuston ulkoinen optimointi eli off-page SEO
Kuten huomaat, hakukoneoptimointi ei ole vain avainsanojen lisäämistä sisältöihin.
Myös sisäiset ja ulkoiset linkitykset ovat tärkeitä, samoin sivuston nopeus ja kuvien optimointi. Lisäksi teknisen SEO:n toimenpiteillä on merkittävä rooli Google-näkyvyyden kasvattamisessa.
Primäärinä voidaan nostaa sisältöjen vastaavuus haun intentiolle eli haun perimmäiselle syylle. Toisin sanoen, kun tiedämme, mikä yksittäisen avainsanan hakuintentio on, pystymme tuottamaan sille juuri oikeanlaista sisältöä.
Kuten alla olevasta kuvasta näet, näiden avainsanojen intentio on todellisuudessa I eli Informational. Näille avainsanoille tulisi siis tuottaa informatiivista sisältöä, toisin kuin ehkä moni ajattelisi.
Yhden minuutin aikana tehdään huimat 5,9 miljoonaa Google-hakua, ja näiden hakujen joukossa ovat myös sinun tuotteesi ja palvelusi. Tänä päivänä jo 66% kaikesta sivustolle johtavasta verkkoliikenteestä ansaitaan nimenomaan Googlesta.
Oletkin saattanut kuulla SEO-maailmasta tutun lausahduksen: “Googlen toinen sivu on paras paikka piilottaa ruumis.”
Googlen parhailta sijoituksilta löytyminen kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja ajatusjohtajuutta. On kuitenkin muitakin syitä, miksi hakukoneoptimointi on tärkeää.
- Sijat 1–3 ansaitsevat n. 70% kaikista klikkauksista.
- 1. sija ei siis koskaan saa 100% klikeistä.
- Mitä matalampi sijoitus on, sitä vähemmän klikkejä ansaitaan.
FirstPageSagen Google Click-Through Rates (CTRs) by Ranking Position in 2024 -tutkimuksen mukaan parhaan sijoituksen CTR on 39,8–42,9%. Luku vaihtelee sen mukaan, millainen SERP (Search Engine Result Page) on voittanut ykkössijan. Myös kakkossijan klikkiprosentti vaihtelee SERP-näkymän mukaan.
Kuten taulukosta huomaat, luku laskee radikaalisti jo toisesta orgaanisesta sijoituksesta.
SERP-tulos | Klikkiprosentti (CTR) |
---|---|
1. mainos | 2,1% |
2. mainos | 1,4% |
3.mainos | 1,3% |
4. mainos | 1,2% |
1. orgaaninen sija | 39,8%–42,9% |
2. sija | 18,7%–27,4% |
3. sija | 10,2% |
4. sija | 7,2% |
5. sija | 5,1% |
6. sija | 4,4% |
7. sija | 3,0% |
8. sija | 2,1% |
9. sija | 1,9% |
10. sija | 1,6% |
Miksi puhumme juuri Google-optimoinnista? Onhan hakukoneita muitakin:
Syy tulee tässä: Google on hakukoneiden jättiläinen. Sen osuus maailmanlaajuisista hakukonemarkkinoista on Statistan mukaan yli 80%.
3.1 Mikä on hakukone?
Hakukone on web-pohjainen sovellus, jonka avulla käyttäjä voi hakea verkkosivuja ja verkkosisältöjä, tuotteita ja palveluja, kissakuvia ja vaikka videoita. Hakukoneita on useita, ja niillä kaikilla on oma hakubottinsa.
Jos haluat lukea hauskoja faktoja hakukonemaailman historiasta, tutustu artikkeliin Miten Yahoo mokasi, ja kuinka Googlesta kasvoi maailman tunnetuin hakukone?
Hakukoneoptimoinnin tuloksia voidaan mitata monilla mittareilla. Yleisin harhaluulo on, että yksin orgaanisten kävijöiden määrä olisi menestyksen tae. Näin kuitenkin harvemmin on. Monissa SEO-projekteissa mitataan hakukoneoptimointiin sijoitetun pääoman tuottoastetta, ROI:ta (return on investment).
SEO-optimoinnin tarkoituksena on aina tavoittaa potentiaaliset asiakkaat ja lukijat. Heidän halutaan myös tekevän tietty toimenpide sivustolla.
Verkkosivustolla tapahtunut konversio voi olla:
- uutiskirjeen tilaus
- tutkimuksen lataus
- koekäytön aktivointi
- webinaariin ilmoittautuminen
- tuotteen ostaminen.
Tuloksia voidaan mitataan useilla eri ohjelmilla:
Mitattavia tapahtumia ovat muun muassa:
- orgaanisen liikenteen kehitys
- Visibility Scoren kasvu suhteessa kilpailijoihin
- sivukatselut ja istunnot
- orgaanisesti ansaittujen linkkien määrä
- orgaanisesti ansaittujen liidien määrä
- orgaanisesti ansaittu verkkokaupan myynti.
Teknisen hakukoneoptimoinnin toimenpiteet
Teknisen SEOn rooli hakukoneoptimoinnissa on merkittävä: jos sivusto ei toimi kunnolla, sisällöt eivät voi indeksoitua hakutuloksiin.
Kun sivusto toimii moitteettomasti, Googlen mutta myös muiden hakukoneiden hakubotit pystyvät vierailemaan sivustollasi. Hakubottien toimintaa kutsutaan ryömimiseksi, englanniksi termillä crawling. Crawling-budjetilla puolestaan tarkoitetaan aikaa, jonka hakubotti allokoi sivustosi tutkimiseen. Kyse ei siis ole rahasta vaan ajankäytöstä.
Jos hakubotin matka katkeaa rikkonaiseen linkkiin tai orpoon sivuun, ryömintä loppuu. Teknisen hakukoneoptimoinnin tarkoituksena onkin muun muassa tarkistaa, ettei sivustolta löydy tällaisia esteitä.
Sivuston käyttäjäystävällisyydellä on suuri merkitys sekä siihen, miten ihmiset haluavat viettää aikaansa sivustolla, mutta myös siihen, miten Google arvottaa sivustoasi. Tämän vuoksi oman sivuston tulee toimia moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla: älypuhelimilla (joiden näytöt ovat eri kokoisia), tableteilla sekä pöytäkoneella ja läppärillä. Mobiilioptimoitu sivusto on tänä päivänä ehdoton.
Teknisen SEO:n toimenpiteisiin lukeutuvat myös sivuston arkkitehtuuri, linkkirakenne ja linkkisyvyys, samoin URL-osoitteiden rakenne sekä schematiedot. Ei myöskään sovi unohtaa robots.txt-tiedostoa eikä sivustokarttoja.
Paneudutaan oppaan tässä osiossa nimenomaan teknisiin toimenpiteisiin, sillä ilman niitä sisällöllisen SEO-työn aloittaminen voi olla turhaa.
Sivuston turvallisuus on PRIO 1, myös Googlen puolelta. Suojatun yhteyden tunnistaa domainin alussa olevasta HTTPS-protokollasta. Vanha malli, HTTP ilman viimeistä S-kirjainta, on merkki suojaamattomasta sivustosta, joka voi varastaa tietoja. HTTPS-protokolla on merkki salatusta ja suojatusta yhteydestä, niin hakuboteille kuin asiakkaille.
Jos sinulla ei vielä ole käytössä SSL-salausta, voit aktivoida sellaisen Really Simple SSL -lisäosan avulla.
URL on lyhenne sanoista ”Uniform Resource Locator”, joka kuvaa osoitetta, joka antaa polun tiettyyn tiedostoon palvelimella. Lähdettä voidaan käyttää verkkoprotokollan, kuten http:n, https:n tai ftp:n, kautta.
URL on aina uniikki, ja sen tulee sisältää sisällölle valittu pääavainsana, mieluiten perusmuodossaan.
URLit kannattaa myös pitää selkeinä ja sopivan pituisina, muutaman sanan mittaisina.
Miksi?
Koska Google yleensä valitsee lyhyemmän URL-osoitteen. Näin tapahtuu etenkin silloin, kun kaksoissivuja (duplikaatteja) yhdistetään yhdeksi kanoniseksi sivuksi:
domain.fi/miesten-kengat/miesten-monet-kengat-eri-tilanteisiin/mokkasiinit/1234/nain-valitset-miesten-kengat-kesajuhliin
Tällaisessa hypoteettisessa URL-rakenteessa Google todennäköisesti valitsisi pääsisällöksi domain.fi/miesten-kengat/, vaikka haluaisit optimoida artikkelin aiheelle “Näin valitset miesten kengät kesäjuhliin”.
Hyvä URL-rakenne on esimerkiksi:
- https://domain.fi/juoksukengat » pääkategoria
- https://domain.fi/juoksukengat/polkujuoksulenkkarit » alakategoria pääkategorian juuressa
- https://domain.fi/sisallontuotanto » palvelusivu
- https://domain.fi/sisallontuotanto/artikkelin-kirjoittaminen » palveluun liittyvä tuote
- https://domain.fi/italia » matkaopas
- https://domain.fi/italia/veronan-matkavinkit » italia-oppaan aiheklusteri
Robots.txt on tekstimuotoinen tiedosto, joka sijaitsee verkkosivuston juurihakemistossa. Tiedoston tarkoituksena on antaa sivustoa tutkiville hakuboteille ohjeita ja tietoa siitä, mitä sivuja tai tiedostoja ne saavat tai eivät saisi indeksoida.
Tässä esimerkki robots.txt-tiedoston toiminnasta:
— Sivusto: “Meillä on tuhansia turhia sivuja ilman SEO-arvoa.”
— Robots.txt: “Ei haittaa! Googlebot, tervetuloa crawlaamaan ne kaikki!”
— Googlebot: “Jätän väliin, crawling-budjettini teille loppui ajat sitten.”
Jos annat kaikkien, siis aivan kaikkien sisältöjen päästä läpi robots.txt-tiedoston seulan, hukkaat crawlin-budjettiasi. Tällöin tärkeimmät sisältösi eivät pääse indeksiin eli Googlen tietokantaan, toisin sanoen hakutulossivulle.
XML-sivustokartat päivittävät sivustosi tiedot Googlen hakuroboteille, ja siksi niistä saa löytyä vain SEO-näkyvyydeltään relevantteja sekä 100% toimivia (HTTP 200) URL-osoitteita.
XML-sivustokartta eli sitemap auttaa hakukoneita indeksoimaan verkkosivustosi sivut nopeammin ja tehokkaammin. Sitemap tarjoaa hakukoneille selkeän luettelon kaikista sivuista, jotka ne saavat nähdä ja löytää.
Sitemappien avulla seurataan sisältöjen päivittymistä ja virheitä. Niiden avulla voidaan myös priorisoida tärkeimmät sisällöt.
Sivuston rakenteella on kriittinen merkitys sivuston käytettävyydelle ja siten myös sisältöjen löydettävyydelle; mitä syvemmälle sivuston arkkitehtuurissa eli puurakenteessa sisällöt painuvat, sitä vähempiarvoiseksi hakurobotit lukevat ne.
Nosta tärkeimmät sisällöt päänavigaatioon ja maksimissaan kolmen klikin päähän.
Rikkonainen linkki on linkki, joka ohjaa 404-virhesivulle. Mutta miten rikkonaiset linkit vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen, entä miten ne voi tarkistaa ja korjata? Lue vinkit linkkien korjaamiseen tästä artikkelista.
Entä tunnetko HTTP-virhekoodit, joita ovat muun muassa:
- 400 = Miksi yrität tulla tänne?
- 404 = Meitä ei enää ole.
- 408 = Sori, palvellaan liian hitaasti.
- 410 = “Ollako vai eikö, siinä pulma.”
- 413 = Ovi on sinulle liian pieni.
- 418 = Tarjoamme vain teetä.
- 423 = Ovi on lukossa.
- 500 = Avain on hukassa.
- 501 = Ovi on hukassa.
- 508 = Tässä on ovi, jonka takana on ovi, jonka takana on ovi, josta pääset ensimmäiselle ovelle.
- 530 = Kauppa on jäätynyt kiinni.
Aiemmin Google antoi paremmat sijoitukset nopeammin latautuville verkkosivustoille. Mutta vaikuttaako sivuston tai yksittäisen sisältösivun nopeus nykyään Google näkyvyyteen?
Kyllä, mutta ei suuresti (paitsi verkkokaupoilla).
Jos nopeasti lataavat sivustot saisivat automaattisesti “lisäpisteitä”, ne voisivat syrjäyttää merkityksellisemmän ja paremmin haun intentioon vastaavan sisällön, mikä tietenkin aiheuttaisi harmia googlaajille.
Schema-tiedot eli strukturoitu data ovat kriittinen osa sisällön optimointia, sillä ne auttavat hakukoneita ymmärtämään tarkemmin sisällön merkityksen ja kontekstin.
Kun tiedot on merkitty Schema.orgin mukaisesti, hakukoneet voivat esittää sisällöt “rikkaampina” hakutuloksina, kuten karuselleina, tähtiarvosteluina tai tapahtumatietoina. Myös hakutuloksissa näkyvät hintatiedot ovat osa strukturoitua dataa.
Schema-tiedot eivät ainoastaan paranna sivuston näkyvyyttä hakutuloksissa, vaan ne lisäävät klikkausprosenttia: käyttäjät saavat heti kättelyssä selkeämmän käsityksen siitä, mitä sivu tarjoaa. Strukturoitu data on ovi houkuttelevempiin hakutuloksiin, jotka johtavat parempaan käyttäjäkokemukseen ja laajempaan verkkonäkyvyyteen.
Sivuston rakenne on osa teknistä SEO:a mutta laajuudeltaan niin tärkeä, että se on eriytetty omaksi osiokseen tässä SEO-oppaassa.
Nyt voitkin pohtia, millainen on sivustosi ryhti? Mutkikas, kumara, kasaan painunut? Tällöin sivuston rakenne on todennäköisesti rikkonainen, pirstaleinen ja saavuttamaton.
Puhutaan tietenkin sivuston sisäisestä linkkirakenteesta, linkkisyvyydestä, jota kutsutaan englanniksi termillä “crawling depth”.
Sivuston sisäistä linkkirakennetta voidaan parantaa monella tapaa:
- linkittämällä tärkeimmille sisältösivuille päänavigaatiosta
- linkittämällä sisällöstä toiseen tekstilinkillä
- HTML-sivukarttaa hyödyntämällä
- footeria hyödyntämällä.
Sivuston päänavigaatio ei ole ainoastaan vahva SEO-elementti – se kertoo, mitä sivustosi on ja mitä se ei ole.
Puhutaan tietenkin brändimielikuvasta, joka syntyy ensi kohtaamisella. Ammattimaisesti suunniteltu ja johdonmukainen navigaatio vahvistaa yrityksesi mielikuvaa ja antaa vaikutelman luotettavuudesta ja asiantuntemuksesta.
Lisäksi selkeä navigaatio auttaa hakurobotteja ymmärtämään sivuston rakenteen ja hierarkian. Mitä päänavigaatiossa näkyy on suora viittaus sivustosi tärkeimpiin sisältöihin.
Koska hakurobotit seuraavat linkkien syvyyttä, pidä tärkeimmät sisältösivut maksimissaan kolmen (3) klikin päässä. Näin voit olla varma, että hakurobottien on mahdollista indeksoida ne.
Päänavigaatio on sivuston voimallisin SEO-elementti. Mitä navigaatiosta löytyy on suora indeksi googleboteille, mitkä sivuja (eli sisältöjä) itse pidät arvokkaimpina.
Se myös kertoo, mitä sivusto on ja mitä se ei ole – navi on siis myös brändielementti.
Laita silmillesi ensikertalaisen lasit; kuvittele itsesi ihmiseksi, joka ei tiedä brändistäsi ja liiketoiminnastasi mitään; mitä hän näkee, kun hän saapuu ensimmäistä kertaa sivustollesi? Mitä päänavigaatio hänelle kertoo?
Mieti ainakin näitä:
- Onko päänavigaatio selkeä?
- Onko siihen lisätty kaikki tärkeimmät sisältö- ja palvelusivut?
- Millaista kieltä olet käyttänyt;
- Palvelut → Mitkä palvelut?
- Oppaat → Mitkä oppaat?
Sivuston saavutettavuus on tämän päivän erityisvaatimus, joka tulee huomioida oman sivuston optimoinnissa, sisäisesti ja teknisesti.
- Testaa, miten värisokea näkee sivustosi
- Testaa, ovatko brändivärisi saavutettavia
- Mikä on verkkosivustosi hiilijalanjälki?
On-page SEO tarkoittaa kaikkia toimenpiteitä, jotka voidaan tehdä sivuston sisäisesti
Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi vaikuttaa merkittävästi Google-näkyvyyteen. On-page SEO:n avulla rakennetaan vahvat perusteet laadukkaalle SEO-sisällöntuotannolle, jota puolestaan ohjaa SEO-strategia.
Jos SEO:ssa on olemassa nopeita voittoja, long-hanging fruitit voi poimia nimenomaan sisältöjä parantamalla. Sisäisen hakukoneoptimoinnin etu on nimenomaan siinä, että voit itse päivittää sivustosi ja blogisi sisältöjä.
Sisältömuutokset ja uudet sisällöt kannattaa aina kertoa Google Search Consolelle.
GSC on Googlen ylläpitämä ja täysiin maksuton verkkosovellus, jolla voit seurata sivustosi sisällön toimivuutta reaaliajassa. Voit nopeuttaa sisältöjen indeksoitumista kertomalla GSC:lle uusista syöttämällä uuden tai korjatun sisällön URL-osoitteen kohtaan “Tarkasta mikä tahansa resurssin https://sivustosi.fi/ URL-osoitteista”.
Mitä on sisäinen hakukoneoptimointi?
Sisäinen hakukoneoptimointi tarkoittaa kaikkia niitä toimenpiteitä, joita voidaan tehdä oman sivuston sisäisesti.
Koska googlebotit lukevat sivuston koodia, tarkoituksenasi on kertoa nimenomaan sisältöjen rakenteellisilla korjauksille siitä, onko sisältö hyvin strukturoitu mutta myös relevanttia ja laadukasta. Tähän vaikuttavat muun muassa sisällössä ja läpi sivuston käytetyt schema-tiedot, sisällön rikasteet.
8 tärkeintä On-page SEO:n tekijää
Tärkeimmät sisäisen hakukoneoptimoinnin seikat, jotka kannattaa lisätä tai korjata sisältöihin:
- Varmista, että sisällön URL-osoitteesta löytyy sisällölle määritetty pääavainsana.
- Varmista, että olet määrittänyt sisällölle SEO-titlen ja meta-kuvauksen ja että nämä sisältävät myös rinnasteisia avainsanoja.
- Varmista, että olet linkittänyt sisällöstä vähintään neljä (4) oman sivuston sisäisesti.
- Varmista, että olet linkittänyt ko. sisältöön vähintään neljästä (4) omalla sivustolla julkaistusta sisällöstä.
- Varmista, että sisältö on kirjoitettu vastaamaan haun intentiota.
- Varmista, että sivusto toimii moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla, eli sivusto on mobiilioptimoitu.
- Varmista, että sivusto toimii ja lataa nopeasti (esim. GT Metrixin avulla).
- Varmista, että tärkeimmät sisältösivut löytyvät navigaatiosta.
Avainsanatutkimus (Keyword Research) aloittaa jokaisen SEO-projektin. Tutkimuksen avulla todennetaan, millaisia hakusanoja ja hakukyselyjä ihmiset todellisuudessa tekevät, kun he etsivät tietoa, tuotetta tai palvelua Googlesta. Toisin sanoen, opit ymmärtämään, millaista tietoa asiakkaat todellisuudessa tarvitsevat.
Sisältöjen optimointiin tulisi liittyä vahvasti myös se, mitä SERP-paikkoja tavoitellaan. Perinteisen SEO-sisällöntuottamisen sijaan sinun kannattaisikin suunnitella SERP-strategia, jonka avulla voit ansaita entistä enemmän potentiaalisia kävijöitä.
SERP on yhteisnimitys hakutulossivun eri tuloksille, joita ovat esimerkiksi Position Zero, Ihmiset kysyvät myös ja Aiheeseen liittyvät haut.
SEO-titlellä on merkittävä rooli sisältöjen optimoinnissa. SEO title eli sivun otsikko näkyy Googlen hakutuloksissa metakuvauksen yläpuolella. Titlejä optimoimalla voit kasvattaa merkittävästä klikkiprosenttia ja ansaita sivustolle enemmän kävijöitä.
Titlellä, jota kutsutaan myös SEO-otsikoksi, on edelleen merkittävä rooli sisältöjen optimoinnissa. Toimenpide on osa on-page SEO:n metodeja. Hyvässä titlessä on aina sisällölle allokoitu pääavainsana ja sen lisänä rinnasteinen avainsana.
Jos sisältösi pääavainsana esimerkiksi olisi “kotisivut yritykselle”, sille rinnasteinen avainsana olisi “verkkosivut yritykselle”.
Metakuvaus on Googlen hakutuloksissa SEO titlen alapuolella näkyvä sisällön tiivistelmä – HTML-elementti, joka on suunniteltu kuvaamaan nimenomaan sivun sisältöä. Ja tämän vuoksi metakuvausta voi lähestyä niin teknisen SEO:n kuin sisällöllisen SEO:n näkökulmasta.
Vaikka meta ei enää toimi hakusijoituksiin vaikuttavana Googlen “ranking factorina”, se on silti paras mahdollisuutesi ansaita klikki. Lue vinkit metakuvauksen kirjoittamiseen.
Optimoitu URL-rakenne
Sisällön ajankohtaisuus on hakukoneoptimoinnin keskeisiä tekijöitä.
Siksi URL-osoitteen sisältämä vuosiluku voi olla kaksiteräinen miekka:
- Se voi aluksi parantaa sisällön näkyvyyttä mutta ajan kuluessa kääntyä itseään vastaan.
- Kun vuosi vaihtuu, hakukoneet ja käyttäjät saattavat pitää sisältöä vanhentuneena, vaikka se olisi edelleen pätevää ja hyödyllistä.
Vuosilukujen käyttäminen URLissa voi johtaa siihen, että sisältö menettää arvokkaan sijoituksensa. Keskity luomaan ajatonta ja laadukasta sisältöä, joka säilyttää arvonsa ja tuoreutensa pitkään.
P.S. Sisältöä kannattaa kuitenkin aina päivittää, jolloin pidät Googlen hakurobottien lukemat XML-tiedot ajantasalla.
Eri otsikot ovat eriarvoisia.
- H1 (heading one) on sivun pääotsikko
- H2 (heading two) on pääotsikolle alisteinen alaotsikko
- H3–H6 ovat nimensä mukaisesti alaotsikkotyyppejä.
Väliotsikot toimivat sekä SEO-elementteinä että tahdittavat ja selkeyttävät lukukokemusta. Suosi sisällössä mahdollisuuksien mukaan otsikoiden oikeaa järjestystä. Älä täytä niitä samalla avainsanalla, vaan hyödynnä rinnasteisia ja pitkän hännän avainsanoja.
SEO-kirjoittaminen on terminä tuttu, ja se on ollut pitkään digitaalisen markkinoinnin kulmakiviä. Mutta mitä optimoitu kirjoittaminen oikeastaan tarkoittaa, ja onko sen merkitys muuttunut ajan saatossa?
- Lue, miksi avainsanojen viljely ei enää toimi
- Varmista, ettei sivustolta löydy tuplasisältöä
- Tee avainsanatutkimus
Sisäinen linkitys on tärkeä osatekijä sivuston sisäistä hakukoneoptimointia. Sisäiset linkit saattavat lukijan hyödyllisen lisäsisällön pariin ja rakentavat sivuston auktoriteettia googlebottien silmissä.
Heatmap eli lämpökartta on tehokas työkalu verkkosivuston käytettävyyden ja sisällön optimointiin. Heatmapit tallentavat visuaalisen videonäkymän siitä, miten käyttäjät todellisuudessa klikkailevat painikkeita ja valikoita, vierittävät sisältöjä ja navigoivat sivustolla.
Kun tiedät (etkä arvaile), miten asiakkaasi todellisuudessa käyttävät sivustoasi, pystyt paremmin konversio-optimoimaan sisältöjä.
AI-optimointi tarkoittaa optimoinnin osa-aluetta, jossa brändisi, tuotteesi tai palvelusi ansaitsevat mainintoja AI-palveluiden, kuten ChatGPT:n, Geminin, Copilotin, Perplexityn ja Clauden kaltaisten tekoälyjärjestelmien vastauksissa.
Verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa on keskeistä ymmärtää hakuja tekevän asiakkaan ongelmia, tarpeita ja haasteita sekä tuottaa tuotevalintaa tukevia sisältöjä.
Esimerkiksi rakentamiseen liittyvä ongelma ei löydy tuotteen ominaisuuksista, vaan muiden rakentajien kokemuksista ja suosituksista tai aihetta käsittelevästä oppaasta, jotka on linkitetty tuotteen yhteyteen.
- Kun asiakas hakee Googlesta vaikkapa porakonetta, tuotevalintaa auttavat sisällöt nopeuttavat ostopäätöstä: mikä akku siihen käy, voiko sitä käyttää apuna pilkkireiän kairaamisessa, ja niin edelleen.
- Asiakas haluaa tuntea tekevänsä oikean valinnan, ja juuri siksi tukimateriaalin tuottaminen on tärkeää.
Off-page SEO
Off-page SEO eli sivuston ulkoinen hakukoneoptimointi oman verkkosivuston ulkopuolella tehtäviin toimenpiteisiin, jotka vaikuttavat sijoituksiin hakukoneiden tulossivuilla.
Off-page optimoinnissa keskitytään muun muassa:
- linkkirakenteiden huoltamiseen
- uusien linkkien ansaitsemiseen
- brändin tunnettuuden ja ajatusjohtajuuden kasvattamiseen.
Esimerkit vuodelta 2024
Orgaaninen näkyvyys voi kasvaa satoja tai tuhansia prosentteja
Kaikki riippuu siitä, miten paljon hakukoneoptimointiin halutaan panostaa. Viereisistä graafeista näet kahden eri sivuston orgaanisen näkyvyyden kasvun vuoden 2024 aikana.
Mieti, mitä tällainen kasvu voisi tarkoittaa oman liiketoimintasi kannalta.
Hakukoneoptimoinnin hinta
SEO palveluna
Hakukoneoptimoinnin hinta vaihtelee sivustosi nykytilanteen, SEO-työn laajuuden sekä toimialan kilpailutilanteen mukaan.
Hintaan vaikuttavat
- SEO-projektin tavoitteet
- SEO-projektin laajuus ja kesto
- toimialan kilpailutilanne
- optio: tuotettavan sisällön määrä.
SEO-projektit
SEOn voi aloittaa myös pienesti. Kertaluontoisessa projektissa työstetään tuloshakuinen SEO-strategia, jota seuraamalla sinulla on kaikki mahdollisuudet voittaa Googlen kärkisijat.
Jatkuva SEO
Jatkuva hakukoneoptimointi on luonteensa mukaan, luonnollisesti, SEO-työn tehokkain malli. Jatkuvan SEO-työn mallissa työ jatkuu kuukausitasolla sovitun työ- ja tuntimäärän mukaisesti.
Kuukausi-SEO
Jos päädyt ostamaan kuukausihintaisen palvelun, varmista, kuinka paljon tunteja työ pitää sisällään. Näin voit olla varma, että saat rahoillesi vastinetta.
Aloita pienesti
Jos budjetti on haasteesi, muista, ettei yksikään SEO-projekti ole liian pieni – pääasia, että se aloitetaan. Tutustu tällöin Pienyrittäjän Startti-pakettiin.
Uskalla rohkeasti
Kysy referenssejä – vain tulokset kertovat, taitaako SEO-tekijä työnsä vai ei. Kun tiedät, että SEO-työ on osaavissa käsissä, voit aloittaa yhteistyön luottaivaisin mielin.