Hakukoneoptimointi-opas vuodelle 2025
Hakukoneoptimoinnin opas auttaa sinut alkuun itsenäisessä SEO-opiskelussa
Hakukoneoptimointi-opas auttaa sinut alkuun sivustosi tai verkkokauppasi orgaanisen näkyvyyden kasvattamisessa. Vie parhaat vinkit käytäntöön ja aloita matkasi kohti Googlen kärkeä!
Google hyödyntää CTR-prosenttia (click-throuhg-rate) ennustaakseen klikin mahdollisuuden. Huomioitavaa on, etteivät klikkimäärät kuitenkaan vaikuta hakutulosten sijoituksiin.
"click_age_probability": 0.14759482,
"long_answer_extension": {
"answer_fringe": {
"site_quality": 0.80060625
},
Sivuston auktoriteetti-luvuista liikkuu paljon epäselvää tietoa.
SEO-ohjelmat, kuten Moz, Ahrefs ja Semrush, näyttävät kullekin sivustolle Domain Authority -luvun (DA). Samoin yksittäiselle sisältösivulle on olemassa Page Authority eli PA-luku.
Nämä luvut eivät ole Googlen validoimia.
Googlella on aivan oma tapansa laskea sivuston auktoriteettia:
"click_age_probability": 0.14759482,
"long_answer_extension": {
"answer_fringe": {
"site_quality": 0.80060625
},
Site quality -arvo mitataan asteikolla 0–1.
Jos sivustosi pisteytys on alle 0,4, sinulla ei (vielä) ole mahdollisuuksia päästä featured snippeteihin, kuten PAA (People Also Ask) tai Position Zero (kaikista halutuin), ei väliä, mitä hyvin seuraat vaikka tämän hakukoneoptimointioppaan vinkkejä.
Jotta voit voittaa parhaat sijoitukset, ja etenkin parhaat SERP-tulokset, sinun tulee kasvattaa sivustosi luotettavuutta ja tunnettuutta.
Site Quality Score Algorithm -patentin (US9031929B1) avulla lasketaan:
- kuinka usein käyttäjät etsivät sivustoasi (brändihaku)
- kuinka usein he valitsevat sivustosi, vaikka et löytyisi hakutulosten 1. sijalta
- kuinka usein sivustosi nimi esiintyy ankkuriteksteissä ympäri verkon.
Tämä kaikki yhdessä rakentaa sivustosi auktoriteettia. Mikäli aihe kiinnostaa syvemmin, lue tämä Domain Authorityä ja Googlen patentteja käsittelevä julkaisu.
Mitä hakukoneoptimointi (SEO) on?
Hakukoneoptimoinnilla on kolme päätarkoitusta:
- parantaa sivuston, palvelujen ja tuotteiden hakunäkyvyyttä hakukoneissa
- ansaita sivustolle laatuliikennettä
- palvella asiakasta hyvillä ja hyödyllisillä sisällöillä.
Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan orgaanista eli ansaittua näkyvyyttä. Mikäli näkyvyys ostetaan, puhumme silloin maksetusta mainonnasta, SEM eli Search Engine Marketing. Tämä opas käsittelee nimenomaan orgaanista hakukoneoptimointia.
Kun puhumme hakukoneoptimoinnista, puhumme silloinkin kolmesta aihekokonaisuudesta, joita ovat:
- sivuston tekninen toteutus (Tekninen SEO)
- sisällöllinen SEO (On-page SEO)
- sivuston ulkoinen hakukoneoptimointi (Off-page SEO).
Tämä kolmikko on tärkeä, ja toimenpiteistä jokainen tulee huomioida sivuston hakukoneoptimoinnissa. Tässä hakukoneoptimointi-oppaassa kerrotut vinkit toimivat ohjeinasi, kun haluat parantaa verkkosivustoasi tai verkkokauppasi orgaanista näkyvyyttä.
Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?
Yhden minuutin aikana tehdään huimat 5,9 miljoonaa Google-hakua¹, ja näiden hakujen joukossa ovat myös sinun tuotteesi ja palvelusi.
Tänä päivänä Suomessa yli 90% kaikesta sivustolle johtavasta verkkoliikenteestä ansaitaan nimenomaan Googlesta². Ja tämän vuoksi optimointia kutsutaan usein Google-optimoinniksi.
Oletkin saattanut kuulla SEO-maailmasta tutun lausahduksen: “Googlen toinen sivu on paras paikka piilottaa ruumis.”
Googlen parhailta sijoituksilta löytyminen kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja ajatusjohtajuutta. On kuitenkin muitakin syitä, miksi hakukoneoptimointi on tärkeää.
- Sijat 1–3 ansaitsevat n. 70% kaikista klikkauksista.
- 1. sija ei siis koskaan saa 100% klikeistä.
- Mitä matalampi sijoitus on, sitä vähemmän klikkejä ansaitaan.
FirstPageSagen Google Click-Through Rates (CTRs) by Ranking Position in 2024 -tutkimuksen mukaan parhaan sijoituksen CTR on 39,8–42,9%³. Luku vaihtelee sen mukaan, millainen SERP (Search Engine Result Page) on voittanut ykkössijan. Myös kakkossijan klikkiprosentti vaihtelee SERP-näkymän mukaan.
Kuten taulukosta huomaat, luku laskee radikaalisti jo toisesta orgaanisesta sijoituksesta.
SERP-tulos | Klikkiprosentti (CTR) |
---|---|
1. mainos | 2.1% |
2. mainos | 1.4% |
3.mainos | 1.3% |
4. mainos | 1.2% |
1. orgaaninen sija | 39.8%–42.9% |
2. sija | 18.7%–27.4% |
3. sija | 10.2% |
4. sija | 7.2% |
5. sija | 5.1% |
6. sija | 4.4% |
7. sija | 3.0% |
8. sija | 2.1% |
9. sija | 1.9% |
10. sija | 1.6% |
Mitä on Google-optimointi?
Google-optimointi tarkoittaa verkkosivuston sisältöjen ja teknisen toteutuksen parantamista siten, että sivusto ja sen sisällöt näkyvät paremmin Googlen hakutuloksissa. Termillä “google optimointi” viitataan siihen, että Google on maailman suosituin hakukone.
Hyvä Google-näkyvyys tuo enemmän kävijöitä sivustolle, mikä voi johtaa lisääntyneeseen myyntiin, parempaan asiakastyytyväisyyteen ja ylipäätään sivuston näkyvyyteen Googlen hakutuloksissa.
Jos haluat lukea hauskoja faktoja hakukonemaailman historiasta, tutustu artikkeliin Miten Yahoo mokasi, ja kuinka Googlesta kasvoi maailman tunnetuin hakukone?
Takaisin aiheeseen. Miksi puhumme juuri Google-optimoinnista? Onhan hakukoneita muitakin:
Syy tulee tässä: Google on hakukoneiden jättiläinen. Sen osuus maailmanlaajuisista hakukonemarkkinoista on Statistan mukaan yli 80%4. Fun fact: vaikka Googlen maailmanlaajuinen markkinaosuus on 89,98%, luku on Suomessa toinen. Suomessa Google on nimittäin vieläkin suositumpi 91,6% markkinaosuudellaan.
Hakukone | Markkinaosuus |
---|---|
89,98% | |
bing | 3,94% |
Yandex | 2,4% |
Yahoo! | 1,24% |
Baidu | 0,81% |
DuckDuckGo | 0,79% |
Miten hakukoneoptimointi toimii?
Googlen algoritmit ovat monimutkaisia laskentamalleja, jotka arvioivat verkkosivustoja niiden relevanssin ja laadun perusteella.
Algoritmit analysoivat muun muassa seuraavia asioita:
- Sisällön relevanssi eli kuinka hyvin sivustosi vastaa käyttäjän hakulausekkeeseen.
- Käyttäjäkokemus eli sivuston helppokäyttöisyys, latausnopeus ja mobiililaitteiden yhteensopivuus.
- Auktoriteetti eli sivuston ansaitsemat ulkoiset linkit ja niiden laatu.
- Käyttäytymissignaalit, kuten käyttäjän sivustolla viettämä aika.
Googlen (kuten muidenkin hakukoneiden) toiminta perustuu hakuboteille, jotka ryömivät eli crawlaavat sivustolla etsien tietoaa uusista ja päivitetyistä sisällöistä. Osan hakuboteista (kuten Googlen) haluat kutsua sivustollesi, mutta osan pääsyn haluat estää.
Miksi Googlen ohjeita kannattaa seurata?
Google tarjoaa itse selkeät suuntaviivat verkkosivustojen optimointiin. Näitä suuntaviivoja kutsutaan nimellä Google Search Essentials.
Ohjeiden noudattaminen varmistaa, että:
- Vältyt rangaistuksilta (Google Penalty)
- Sivustosi ja sen sisällöt voidaan jättää indeksoitumatta, jos käytät harhaanjohtavia tai vilpillisiä optimointimenetelmiä eli Black Hat SEO:n menetelmiä.
- Parannat käyttäjäkokemusta
- Googlen ohjeet keskittyvät siihen, että käyttäjät löytävät tarvitsemansa tiedot helposti ja vaivattomasti.
- Samalla myös googleboteilla on mahdollisuus indeksoida sivustosi.
- Näyt, vaikka algoritmit muuttuvat
- Algoritmit päivittyvät jatkuvasti – kun seuraat ohjeita ja SEO-optimoit sisällöt parhaita käytäntöjä noudattaen, riski näkyvyyden romahtamiseen on pienempi.
Mitä tarkoittaa SEO ja SEM?
SEO on akronyymi englannin kielisestä termistä Search Engine Optimization eli hakukoneoptimointi. SEO:n tarkoituksena on kasvattaa orgaanista eli luonnollista eli ansaittua näkyvyttä.
SEM puolestaan on lyhenne sanoista Search Engine Marketing eli hakukonemarkkinointi, jolla tarkoitetaan maksettua eli ostettua hakokonenäkyvyyttä.
Mikä on tärkeintä hakukoneoptimoinnissa?
Nykyaikainen hakukoneoptimointi ei ole vain avainsanojen lisäämistä sisältöihin.
Myös sisäiset ja ulkoiset linkitykset ovat tärkeitä, samoin sivuston nopeus ja kuvien optimointi. Lisäksi teknisen SEO:n toimenpiteillä on merkittävä rooli Google-näkyvyyden kasvattamisessa.
Mikä on sivuston hakukoneoptimoinnin ensimmäinen vaihe?
Primäärinä voidaan nostaa sisältöjen vastaavuus haun intentiolle eli haun perimmäiselle syylle. Toisin sanoen, kun tiedämme, mikä yksittäisen avainsanan hakuintentio on, pystymme tuottamaan sille juuri oikeanlaista sisältöä.
Kuten alla olevasta kuvasta näet, näiden avainsanojen intentio on todellisuudessa “I” eli Informational. Näille avainsanoille tulisi siis tuottaa informatiivista sisältöä, toisin kuin ehkä moni ajattelisi.
Miten näkyvyys mitataan?
Hakukoneoptimoinnin tuloksia voidaan mitata monilla mittareilla. Yleisin harhaluulo on, että yksin orgaanisten kävijöiden määrä olisi menestyksen tae.
Näin kuitenkin harvemmin on. Monissa SEO-projekteissa mitataan hakukoneoptimointiin sijoitetun pääoman tuottoastetta, ROI:ta (eng. return on investment).
SEO-optimoinnin tarkoituksena on aina tavoittaa potentiaaliset asiakkaat ja lukijat. Heidän halutaan myös tekevän tietty toimenpide sivustolla.
Verkkosivustolla tapahtunut konversio voi olla:
- uutiskirjeen tilaus
- tutkimuksen lataus
- koekäytön aktivointi
- webinaariin ilmoittautuminen
- tuotteen ostaminen.
Tuloksia voidaan mitataan useilla eri ohjelmilla:
Mitattavia tapahtumia ovat muun muassa:
- orgaanisen liikenteen kehitys
- Visibility Scoren kasvu suhteessa kilpailijoihin
- sivukatselut ja istunnot
- orgaanisesti ansaittujen linkkien määrä
- orgaanisesti ansaittujen liidien määrä
- orgaanisesti ansaittu myynti verkkokaupassa.
Sovellus | Käyttötarkoitus | Memo | Linkki |
---|---|---|---|
🚀 Siteliner | SEO-työ | Skannaa sivusto tuplasisältöjen, looppaavien uudelleenohjausten ja rikkinäisten linkkien varalta. | http://www.siteliner.com/ |
🚀 Seobility | SEO-työ | SEObilityllä auditoit sivuston ja saat erilaisia korjausehdotuksia (hitaat sivut, sitemapit, tekninen SEO, jne.). | https://www.seobility.net/en/ |
🚀 SEOptimer | SEO-työ | Selvitä sivustosi kunto ja tutki korjausvinkkejä. | https://www.seoptimer.com/ |
🚀 SE Ranking | SEO-työ | SEObilityllä auditoit sivuston ja saat erilaisia korjausehdotuksia (hitaat sivut, sitemapit, tekninen SEO, jne.). | https://www.seoptimer.com/ |
🕸️ Screaming Frog | SEO-työ ja auditointi | Kirkuva sammakko sopii erityisesti sivuston tekniseen auditointiin. | https://www.screamingfrog.co.uk/ |
🚀 Semrush | SEO-työ | Koko paketti (avainsanat, auditointi, seuranta, raportointi ja paljon muuta!) | https://www.semrush.com/ |
🤖 Google Search Console | SEO-työ | Selvitä sisältöjen indeksointivirheet ja kerro hakuboteille sivustosi sitemapit. | https://search.google.com/search-console/about |
🚀 Ahrefs | SEO-työ | Semrushia vastaava mutta ei yhtä laaja SEO-ohjelma. | https://ahrefs.com/ |
🔍 Ubersuggest | Avainsanatutkimus | Maksuttomalla versiolla voit tutkia avainsanoja ja kilpailutilannetta. | https://neilpatel.com/ubersuggest/ |
🔍 Exploding Topics | Avainsanatutkimus | Tutki ja löydä avainsanoja, jotka ovat uusia ja joilla ei vielä ole kovaa kilpailua. | https://explodingtopics.com/ |
🔍 Seed Keywords | Avainsanatutkimus | Tutki käyttäjien tekemiä hakuja. | https://www.seedkeywords.com/ |
🔍 SpyFu | Avainsanatutkimus | Tutki kilpailijoiden käyttämät avainsanat PPC:ssä. | https://www.spyfu.com/ |
🔍 Question DB | Kysymysten etsimiseen SEO-sisällöntuotannon tueksi. | Avainsanatutkimus | https://questiondb.io/ |
🔍 Answer The Public | Avainsanatutkimus | Etsi kysymyksiä, joita ihmiset kysyvät foorumeilla, blogeissa ja sosiaalisessa mediassa. | https://answerthepublic.com/ |
🔍 Mangools KW Finder | Avainsanatutkimus | Etenkin Junior-SEO:lle sopiva SEO-ohjelma. | https://mangools.com/kwfinder/ |
🔍 Jaaxy | Avainsanatutkimus | Jaaxy on alan ainoa avainsanaohjelma, joka on suunniteltu etenkin affiliate-markkinoijille. | https://www.jaaxy.com/keywords/ |
🔍 AlsoAsked | Avainsanatutkimus | Selvitä, millä kysymyksillä ihmiset etsivät tietoa Googlesta. | https://alsoasked.com/ |
📌 Detailed | Selaimen lisäosa | Detailed kertoo sinulle kuratoidun luettelon toimialasi suosituimmista sivustoista. | https://detailed.com/ |
📌 BROWSEO | Selaimen lisäosa | Näe sivustosi hakukoneiden silmin. | http://www.browseo.net/ |
📌 Similarweb | Selaimen lisäosa | Similarweb on näppärä selainlaajennus, jonka avulla voit mm. seurata liikennettä ja avainsanojen sijoittumista. | https://www.similarweb.com/corp/extension/ |
📌 SEOquake | Selaimen lisäosa | SEOquakella voit tarkistaa mm. backlinkien määrän, sisäisten linkkien määrän ja avainsanojen tilanteen. | https://www.seoquake.com/index.html |
📌 Lighthouse | Selaimen lisäosa | Sivuston nopeuden ja Core Web Vitals -arvojen tutkimiseen. | https://chromewebstore.google.com/detail/lighthouse/blipmdconlkpinefehnmjammfjpmpbjk |
📌 Robots Exlucion | Selaimen lisäosa | Tarkista sivuston robots.txt-tiedostot suoraan selaimessa. | https://chromewebstore.google.com/detail/robots-exclusion-checker/lnadekhdikcpjfnlhnbingbkhkfkddkl?pli=1 |
📌 MOZ SEO Tool Bar | Selaimen lisäosa | Tarkista sivuston metatiedot ja linkit suoraan selaimessa. | https://moz.com/products/pro/seo-toolbar |
⬇️ Yoast SEO | Sivuston lisäosa | Yoast SEO on WordPress-sivustoille tarkoitettu lisäosa, jonka avulla kirjoitat SEO-titlet ja metakuvaukset. | https://wordpress.org/plugins/wordpress-seo/ |
⬇️ Rank Math | Sivuston lisäosa | Rank Math on WordPress-sivustoillee tarkoitettu lisäosa, jonka avulla voit optimoida sivustoasi. | https://rankmath.com/ |
⬇️ WP Super Cache | Sivuston lisäosa | WordPress-sivustoille tarkoitettu cache-lisäosa. | https://wordpress.org/plugins/wp-super-cache/ |
⬇️ WP Rocket | Sivuston lisäosa | WordPress-sivustoille tarkoitettu cache-lisäosa. | https://wp-rocket.me/ |
⬇️ AIO SEO | Sivuston lisäosa | WordPress-sivustoille tarkoitettu SEO-lisäosa, joka vastaa toiminnoiltaan itävaltalaista linkkuveistä. | https://aioseo.com/ |
📊 Independent Analytics | Analytiikka | Sivuston analytiikan seurantaan. | https://independentwp.com/ |
📊 Piwik Pro | Analytiikka | Sivuston analytiikan seurantaan. | https://piwik.pro/ |
📊 Matomo | Analytiikka | Sivuston analytiikan seurantaan. | https://matomo.org/ |
📊 Google Analytics | Analytiikka | Sivuston analytiikan seurantaan. | https://analytics.google.com/ |
Teknisen SEO:n rooli hakukoneoptimoinnissa on merkittävä: jos sivusto ei toimi kunnolla, sisällöt eivät voi indeksoitua hakutuloksiin. Kun sivusto toimii moitteettomasti, Googlen mutta myös muiden hakukoneiden hakubotit pystyvät vierailemaan sivustollasi.
Hakubottien toimintaa kutsutaan ryömimiseksi, englanniksi termillä crawling. Crawling-budjetilla puolestaan tarkoitetaan aikaa, jonka hakubotti allokoi sivustosi tutkimiseen. Kyse ei siis ole rahasta vaan ajankäytöstä.
Jos hakubotin matka katkeaa rikkonaiseen linkkiin tai orpoon sivuun, ryömintä loppuu. Teknisen hakukoneoptimoinnin tarkoituksena onkin muun muassa tarkistaa, ettei sivustolta löydy tällaisia esteitä.
Sivuston käyttäjäystävällisyydellä on suuri merkitys sekä siihen, miten ihmiset haluavat viettää aikaansa sivustolla, mutta myös siihen, miten Google arvottaa sivustoasi.
Tämän vuoksi oman sivuston tulee toimia moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla: älypuhelimilla (joiden näytöt ovat eri kokoisia), tableteilla sekä pöytäkoneella ja läppärillä. Mobiilioptimoitu sivusto on tänä päivänä ehdoton.
Teknisen SEO:n toimenpiteisiin lukeutuvat myös sivuston arkkitehtuuri, linkkirakenne ja linkkisyvyys, samoin URL-osoitteiden rakenne sekä schematiedot.
Ei myöskään sovi unohtaa robots.txt-tiedostoa eikä sivustokarttoja.
Paneudutaan oppaan tässä osiossa nimenomaan teknisiin toimenpiteisiin, sillä ilman niitä sisällöllisen SEO-työn aloittaminen voi olla turhaa.
Mikä on HTTPS-protokolla?
Nopeiten (ja ylimalkaisesti) tarkistat SSL-luojauksen klikkaamalla domain-osoitteen edessä olevaa lukko-kuvaketta tai vastaavaa ikonia kuin kuvassa yllä.
Varmimmin tarkistat tämän Googlen oman datatyökalun avulla.
Tästä artikkelista löydät lisätietoa sivuston suojaamisesta, mikä on tärkeää, sillä tietoturva on myös yksi Googlen laatukriteereistä.
Muista tämä: Ei riitä, että sivustosi domain on suojattu. Sinun tulee tarkistaa, että kaikki sisällöt jokaista yksittäistä julkaisua myöten ovat salattuja. Jos nyt auditoisit sivustosi Search Consolen avulla, voi hyvin olla, että löytäisit yksittäisiä HTTP-sisältöjä, jotka eivät ole suojattu.
Millainen on hyvä URL-osoiterakenne?
URL on lyhenne sanoista ”Uniform Resource Locator”, joka kuvaa osoitetta, joka antaa polun tiettyyn tiedostoon palvelimella. Lähdettä voidaan käyttää verkkoprotokollan, kuten http:n, https:n tai ftp:n, kautta.
URL on aina uniikki, ja sen tulee sisältää sisällölle valittu pääavainsana, mieluiten perusmuodossaan.
URLit kannattaa myös pitää selkeinä ja sopivan pituisina, muutaman sanan mittaisina.
Miksi?
Koska Google yleensä valitsee lyhyemmän URL-osoitteen. Näin tapahtuu etenkin silloin, kun kaksoissivuja (duplikaatteja) yhdistetään yhdeksi kanoniseksi sivuksi:
domain.fi/miesten-kengat/miesten-monet-kengat-eri-tilanteisiin/mokkasiinit/1234/nain-valitset-miesten-kengat-kesajuhliin
Tällaisessa hypoteettisessa URL-rakenteessa Google todennäköisesti valitsisi pääsisällöksi domain.fi/miesten-kengat/, vaikka haluaisit optimoida artikkelin aiheelle “Näin valitset miesten kengät kesäjuhliin”.
Hyvä URL-rakenne on esimerkiksi:
- https://domain.fi/juoksukengat » pääkategoria
- https://domain.fi/juoksukengat/polkujuoksulenkkarit » alakategoria pääkategorian juuressa
- https://domain.fi/sisallontuotanto » palvelusivu
- https://domain.fi/sisallontuotanto/artikkelin-kirjoittaminen » palveluun liittyvä tuote
- https://domain.fi/italia » matkaopas
- https://domain.fi/italia/veronan-matkavinkit » italia-oppaan aiheklusteri
Mikä on robots.txt-tiedosto?
Robots.txt on tekstimuotoinen tiedosto, joka sijaitsee verkkosivuston juurihakemistossa.
Tiedoston tarkoituksena on antaa sivustoa tutkiville hakuboteille ohjeita ja tietoa siitä, mitä sivuja tai tiedostoja ne saavat tai eivät saisi indeksoida.
Tässä esimerkki robots.txt-tiedoston toiminnasta:
— Sivusto: “Meillä on tuhansia turhia sivuja ilman SEO-arvoa.”
— Robots.txt: “Ei haittaa! Googlebot, tervetuloa crawlaamaan ne kaikki!”
— Googlebot: “Jätän väliin, crawling-budjettini teille loppui ajat sitten.”
Jos annat kaikkien, siis aivan kaikkien sisältöjen päästä läpi robots.txt-tiedoston seulan, hukkaat crawlin-budjettiasi. Tällöin tärkeimmät sisältösi eivät pääse indeksiin eli Googlen tietokantaan, toisin sanoen hakutulossivulle.
Mitä ovat sivustokartat eli sitemapit?
XML-sivustokartat päivittävät sivustosi tiedot Googlen hakuroboteille, ja siksi niistä saa löytyä vain SEO-näkyvyydeltään relevantteja sekä 100% toimivia (HTTP 200) URL-osoitteita.
XML-sivustokartta eli sitemap auttaa hakukoneita indeksoimaan verkkosivustosi sivut nopeammin ja tehokkaammin. Sitemap tarjoaa hakukoneille selkeän luettelon kaikista sivuista, jotka ne saavat nähdä ja löytää.
Sitemappien avulla seurataan sisältöjen päivittymistä ja virheitä. Niiden avulla voidaan myös priorisoida tärkeimmät sisällöt.
Miksi sivuston sisäinen linkkirakenne on tärkeä?
Sivuston rakenteella on kriittinen merkitys sivuston käytettävyydelle ja siten myös sisältöjen löydettävyydelle; mitä syvemmälle sivuston arkkitehtuurissa eli puurakenteessa sisällöt painuvat, sitä vähempiarvoiseksi hakurobotit lukevat ne.
Nosta tärkeimmät sisällöt päänavigaatioon ja maksimissaan kolmen (3) klikin päähän etusivulta.
Miten korjaan rikkonaiset linkit?
Rikkonainen linkki on linkki, joka ohjaa 404-virhesivulle. Mutta miten rikkonaiset linkit vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen, entä miten ne voi tarkistaa ja korjata?
Lue vinkit linkkien korjaamiseen tästä artikkelista.
Entä tunnetko HTTP-virhekoodit, joita ovat muun muassa:
- 400 = Miksi yrität tulla tänne?
- 404 = Meitä ei enää ole.
- 408 = Sori, palvellaan liian hitaasti.
- 410 = “Ollako vai eikö, siinä pulma.”
- 413 = Ovi on sinulle liian pieni.
- 418 = Tarjoamme vain teetä.
- 423 = Ovi on lukossa.
- 500 = Avain on hukassa.
- 501 = Ovi on hukassa.
- 508 = Tässä on ovi, jonka takana on ovi, jonka takana on ovi, josta pääset ensimmäiselle ovelle.
- 530 = Kauppa on jäätynyt kiinni.
Kuinka paljon sivuston nopeus vaikuttaa SEO:oon?
Aiemmin Google antoi paremmat sijoitukset nopeammin latautuville verkkosivustoille. Mutta vaikuttaako sivuston tai yksittäisen sisältösivun nopeus nykyään Google näkyvyyteen?
Kyllä, mutta ei suuresti (paitsi verkkokaupoilla).
Jos nopeasti lataavat sivustot saisivat automaattisesti “lisäpisteitä”, ne voisivat syrjäyttää merkityksellisemmän ja paremmin haun intentioon vastaavan sisällön, mikä tietenkin aiheuttaisi harmia googlaajille.
Mitä ovat schema-tiedot eli strukturoitu data?
Schema-tiedot eli strukturoitu data on kriittinen osa sisällön optimointia, sillä ne auttavat hakukoneita ymmärtämään tarkemmin sisällön merkityksen ja kontekstin.
Kun tiedot on merkitty Schema.orgin mukaisesti, hakukoneet voivat esittää sisällöt “rikkaampina” hakutuloksina, kuten karuselleina, tähtiarvosteluina tai tapahtumatietoina. Myös hakutuloksissa näkyvät hintatiedot ovat osa strukturoitua dataa.
Schema-tiedot eivät ainoastaan paranna sivuston näkyvyyttä hakutuloksissa, vaan ne lisäävät klikkausprosenttia: käyttäjät saavat heti kättelyssä selkeämmän käsityksen siitä, mitä sivu tarjoaa.
Strukturoitu data on ovi houkuttelevempiin hakutuloksiin, jotka johtavat parempaan käyttäjäkokemukseen ja laajempaan verkkonäkyvyyteen.
Millainen on hyvä sivustorakenne eli sivuston arkkitehtuuri?
Sivuston rakenne on osa teknistä SEO:a mutta laajuudeltaan niin tärkeä, että se on eriytetty omaksi osiokseen tässä SEO-oppaassa.
Nyt voitkin pohtia, millainen on sivustosi ryhti? Mutkikas, kumara, kasaan painunut? Tällöin sivuston rakenne on todennäköisesti rikkonainen, pirstaleinen ja saavuttamaton.
Puhutaan tietenkin linkkisyvyydestä, jota kutsutaan englanniksi termillä “crawling depth”.
Sivuston sisäistä linkkirakennetta voidaan parantaa monella tapaa:
- linkittämällä tärkeimmille sisältösivuille päänavigaatiosta
- linkittämällä sisällöstä toiseen tekstilinkillä
- HTML-sivukarttaa hyödyntämällä
- footeria hyödyntämällä.
Millainen on hyvä navigaatio-rakenne?
Sivuston päänavigaatio ei ole ainoastaan vahva SEO-elementti – se kertoo, mitä sivustosi on ja mitä se ei ole.
Puhutaan tietenkin brändimielikuvasta, joka syntyy ensi kohtaamisella. Ammattimaisesti suunniteltu ja johdonmukainen navigaatio vahvistaa yrityksesi mielikuvaa ja antaa vaikutelman luotettavuudesta ja asiantuntemuksesta.
Lisäksi selkeä navigaatio auttaa hakurobotteja ymmärtämään sivuston rakenteen ja hierarkian.
Mitä päänavigaatiossa näkyy on suora viittaus sivustosi tärkeimpiin sisältöihin.
Koska hakurobotit seuraavat linkkien syvyyttä, pidä tärkeimmät sisältösivut maksimissaan kolmen (3) klikin päässä. Näin voit olla varma, että hakurobottien on mahdollista indeksoida ne.
Päänavigaatio on sivuston voimallisin SEO-elementti. Mitä navigaatiosta löytyy on suora indeksi googleboteille, mitkä sivuja (eli sisältöjä) itse pidät arvokkaimpina.
Se myös kertoo, mitä sivusto on ja mitä se ei ole – navi on siis myös brädielementti.
Laita silmillesi ensikertalaisen lasit; kuvittele itsesi ihmiseksi, joka ei tiedä brändistäsi ja liiketoiminnastasi mitään; mitä hän näkee, kun hän saapuu ensimmäistä kertaa sivustollesi? Mitä päänavigaatio hänelle kertoo?
Mieti ainakin näitä:
- Onko päänavigaatio selkeä?
- Onko siihen lisätty kaikki tärkeimmät sisältö- ja palvelusivut?
- Millaista kieltä olet käyttänyt;
- Palvelut → Mitkä palvelut?
- Oppaat → Mitkä oppaat?
Sivuston saavutettavuus on tämän päivän erityisvaatimus, joka tulee huomioida oman sivuston optimoinnissa, sisäisesti ja teknisesti.
- Testaa, miten värisokea näkee sivustosi
- Testaa, ovatko brändivärisi saavutettavia
- Mikä on verkkosivustosi hiilijalanjälki?
Sisäinen hakukoneoptimointi tarkoittaa kaikkia niitä toimenpiteitä, joita voidaan tehdä oman sivuston sisäisesti.
Koska googlebotit lukevat sivuston koodia, tarkoituksenasi on kertoa nimenomaan sisältöjen rakenteellisilla korjauksille siitä, onko sisältö hyvin strukturoitu mutta myös relevanttia ja laadukasta. Tähän vaikuttavat muun muassa sisällössä ja läpi sivuston käytetyt schema-tiedot, sisällön rikasteet.
Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi vaikuttaa merkittävästi Google-näkyvyyteen. On-page SEO:n avulla rakennetaan vahvat perusteet laadukkaalle SEO-sisällöntuotannolle, jota puolestaan ohjaa SEO-strategia.
Jos SEO:ssa on olemassa nopeita voittoja, long-hanging fruitit voi poimia nimenomaan sisältöjä parantamalla. Sisäisen hakukoneoptimoinnin etu on nimenomaan siinä, että voit itse päivittää sivustosi ja blogisi sisältöjä.
Sisältömuutokset ja uudet sisällöt kannattaa aina kertoa Google Search Consolelle.
GSC on Googlen ylläpitämä ja täysiin maksuton verkkosovellus, jolla voit seurata sivustosi sisällön toimivuutta reaaliajassa. Voit nopeuttaa sisältöjen indeksoitumista kertomalla GSC:lle uusista syöttämällä uuden tai korjatun sisällön URL-osoitteen kohtaan “Tarkasta mikä tahansa resurssin https://sivustosi.fi/ URL-osoitteista”.
8 tärkeintä On-page SEO:n tekijää
Tärkeimmät sisäisen hakukoneoptimoinnin seikat, jotka kannattaa lisätä tai korjata sisältöihin:
- Varmista, että sisällön URL-osoitteesta löytyy sisällölle määritetty pääavainsana.
- Varmista, että olet määrittänyt sisällölle SEO-titlen ja meta-kuvauksen ja että nämä sisältävät myös rinnasteisia avainsanoja.
- Varmista, että olet linkittänyt sisällöstä vähintään neljä (4) oman sivuston sisäisesti.
- Varmista, että olet linkittänyt ko. sisältöön vähintään neljästä (4) omalla sivustolla julkaistusta sisällöstä.
- Varmista, että sisältö on kirjoitettu vastaamaan haun intentiota.
- Varmista, että sivusto toimii moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla, eli sivusto on mobiilioptimoitu.
- Varmista, että sivusto toimii ja lataa nopeasti (esim. GT Metrixin avulla).
- Varmista, että tärkeimmät sisältösivut löytyvät navigaatiosta.
Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin kivijalka
Avainsanatutkimus (Keyword Research) aloittaa jokaisen SEO-projektin. Tutkimuksen avulla todennetaan, millaisia hakusanoja ja hakukyselyjä ihmiset todellisuudessa tekevät, kun he etsivät tietoa, tuotetta tai palvelua Googlesta.
Toisin sanoen, opit ymmärtämään, millaista tietoa asiakkaat todellisuudessa tarvitsevat.
Sisältöjen optimointiin tulisi liittyä vahvasti myös se, mitä SERP-paikkoja tavoitellaan. Perinteisen SEO-sisällöntuottamisen sijaan sinun kannattaisikin suunnitella SERP-strategia, jonka avulla voit ansaita entistä enemmän potentiaalisia kävijöitä.
SERP on yhteisnimitys hakutulossivun eri tuloksille, joita ovat esimerkiksi Position Zero, Ihmiset kysyvät myös ja Aiheeseen liittyvät haut.
Hakutuloksissa näkyvä SEO title
SEO titlellä on merkittävä rooli sisältöjen optimoinnissa. SEO title eli sivun otsikko näkyy Googlen hakutuloksissa metakuvauksen yläpuolella. Titlejä optimoimalla voit kasvattaa merkittävästä klikkiprosenttia ja ansaita sivustolle enemmän kävijöitä.
Titlellä, jota kutsutaan myös SEO-otsikoiksi, on edelleen merkittävä rooli sisältöjen optimoinnissa. Toimenpide on osa on-page SEO:n metodeja. Hyvässä titlessä on aina sisällölle allokoitu pääavainsana ja sen lisänä rinnasteinen avainsana.
Myös LMS-avainsanat tulisi huomioida.
Jos sisältösi pääavainsana esimerkiksi olisi “kotisivut yritykselle”, sille rinnasteinen avainsana olisi “verkkosivut yritykselle”.
Hakutuloksissa näkyvä meta-kuvaus
Metakuvaus on Googlen hakutuloksissa SEO titlen alapuolella näkyvä sisällön tiivistelmä – HTML-elementti, joka on suunniteltu kuvaamaan nimenomaan sivun sisältöä.
Ja tämän vuoksi metakuvausta voi lähestyä niin teknisen SEO:n kuin sisällöllisen SEO:n näkökulmasta.
Vaikka meta ei enää toimi hakusijoituksiin vaikuttavana Googlen “ranking factorina”, se on silti paras mahdollisuutesi ansaita klikki.
Optimoitu URL-rakenne
Sisällön ajankohtaisuus on hakukoneoptimoinnin keskeisiä tekijöitä.
Siksi URL-osoitteen sisältämä vuosiluku voi olla kaksiteräinen miekka:
- Se voi aluksi parantaa sisällön näkyvyyttä mutta ajan kuluessa kääntyä itseään vastaan.
- Kun vuosi vaihtuu, hakukoneet ja käyttäjät saattavat pitää sisältöä vanhentuneena, vaikka se olisi edelleen pätevää ja hyödyllistä.
Vuosilukujen käyttäminen URLissa voi johtaa siihen, että sisältö menettää arvokkaan sijoituksensa. Keskity luomaan ajatonta ja laadukasta sisältöä, joka säilyttää arvonsa ja tuoreutensa pitkään.
P.S. Sisältöä kannattaa kuitenkin aina päivittää, jolloin pidät Googlen hakurobottien lukemat XML-tiedot ajantasalla.
Otsikkotagit (H1–H6) rakentavat sisällön arkkitehtuuria
Eri otsikot ovat eriarvoisia.
- H1 (heading one) on sivun pääotsikko
- H2 (heading two) on pääotsikolle alisteinen alaotsikko
- H3–H6 ovat nimensä mukaisesti alaotsikkotyyppejä.
Väliotsikot toimivat sekä SEO-elementteinä että tahdittavat ja selkeyttävät lukukokemusta. Suosi sisällössä mahdollisuuksien mukaan otsikoiden oikeaa järjestystä.
Älä täytä niitä samalla avainsanalla, vaan hyödynnä rinnasteisia ja pitkän hännän avainsanoja.
Hakukoneoptimoitu sisältö eli SEO-kirjoittaminen
SEO-kirjoittaminen on terminä tuttu, ja se on ollut pitkään digitaalisen markkinoinnin kulmakiviä. Mutta mitä optimoitu kirjoittaminen oikeastaan tarkoittaa, ja onko sen merkitys muuttunut ajan saatossa?
- Lue, miksi avainsanojen viljely ei enää toimi
- Varmista, ettei sivustolta löydy tuplasisältöä
- Tee avainsanatutkimus
Sisäinen linkitys vahvistaa sivuston auktoriteettia
Sisäinen linkitys on tärkeä osatekijä sivuston sisäistä hakukoneoptimointia. Sisäiset linkit saattavat lukijan hyödyllisen lisäsisällön pariin ja rakentavat sivuston auktoriteettia googlebottien silmissä.
Lämpökartat hakukoneoptimoinnin tukena
Heatmap eli lämpökartta on tehokas työkalu verkkosivuston käytettävyyden ja sisällön optimointiin.
Heatmapit tallentavat visuaalisen videonäkymän siitä, miten käyttäjät todellisuudessa klikkailevat painikkeita ja valikoita, vierittävät sisältöjä ja navigoivat sivustolla.
Kun tiedät (etkä arvaile), miten asiakkaasi todellisuudessa käyttävät sivustoasi, pystyt paremmin konversio-optimoimaan sisältöjä.
- Kokeile maksutta ja ylläty!
- Tilaa hakukoneystävälliset verkkosivut
- Lue vinkit kotisivun ostajan oppaasta
AI-optimointi tarkoittaa optimoinnin osa-aluetta, jossa brändisi, tuotteesi tai palvelusi ansaitsevat mainintoja AI-palveluiden, kuten ChatGPT:n, Geminin, Copilotin, Perplexityn ja Clauden kaltaisten tekoälyjärjestelmien vastauksissa.
Huomioitavaa on, etteivät crawlerit kuitenkaan (vielä) pysty renderöimään JavaScript-pohjaista sisältöä. Tämän vuoksi sisältöjen tulisi olla luettavissa HTML-muodossa.
Tekoälyn merkitys kasvaa etenkin verkkokaupoille, sillä esimerkiksi Perplexity mahdollistaa jatkossa suoraostot tekoälysovelluksessaan. Sisältöjen tulee kuitenkin olla aitoja, sillä Google tunnistaa jatkossa AI:lla tuotetun sisällön – ja kertoo sen lukijalle.
Verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa on keskeistä ymmärtää hakuja tekevän asiakkaan ongelmia, tarpeita ja toiveita ja tuottaa näille vastaavaa sisältöä.
Samoin verkkokauppiaan kannattaa aina tuottaa sivusstollensa myös tuotevalintaa tukevia sisältöjä.
Otetaan esimerkki:
Rakentamiseen liittyvä ongelma ei löydy tuotteen ominaisuuksista. Sen sijaan voit avata aiheen hyvin kirjoitetulla oppaalla tai artikkelilla, joka on linkitetty tuotteen yhteyteen.
— Näin on osannut tehdä esimerkiksi Partioaitta, joka tarjoaa erilaisia oppaita muun muassa teltan valintaan.
- Lue verkkokaupan SEO-opasta ja ota tehovinkit käyttöön
- Mitkä ovat verkkosivujen suunnittelun 8 tärkeintä vaihetta?
- Näin korjaat verkkokaupan facetoidun navigaation
- Merchant Centerin srsltid-bugi aiheuttaa verkkokauppiaille harmaita hiuksia
Off-page SEO eli sivuston ulkoinen hakukoneoptimointi on taustavoima, jonka avulla voit rakentaa sivustosi auktoriteettia ja brändisi tunnettuutta. Sitä voisi kutsua myös bisnesmaailman verkostoitumiseksi, joka ei aina näy suoraan, mutta jonka vaikutus on todella arvokasta.
Off-page optimoinnissa keskitytään muun muassa:
- linkkirakenteiden huoltamiseen
- uusien linkkien ansaitsemiseen
- brändin tunnettuuden ja ajatusjohtajuuden kasvattamiseen.
Verkkosivuston ulkoisen hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on kasvattaa sivuston luotettavuutta eli auktoriteettia hakukoneiden mutta myös potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Tehokkaat linkkirakenteet sekä vaikuttajamarkkinointi ovat tässä avainroolissa.
Käänteisten linkkien ansaitseminen
Yksi tärkeimmistä Off-page SEO:n tavoitteista on laadukkaiden backlinkien eli käänteisten linkkien ansaitseminen. Mutta miten niitä voi ansaita, entä miten pyytää?
Yksinkertainen ohjenuora ansaitsemiseen tulee tässä:
- Kirjoita niin hyvää sisältöä, että sitä voidaan pitää lähteenä.
- Tämä on no-brainer, mutta 100% totta.
Ja pyytämiseen tässä:
- Vinkkaa sisällöstä sopiville tahoille, jotka voisivat linkittää sisältöösi luonnollisesti.
- Seuraa brändimainintoja: jos sivustosi mainitaan, linkin pyytäminen on helpompaa.
- Kutsu vieraskynä blogiisi, ja todennäköisesti pääset hänen some-kanaviinsa.
Käänteisiä linkkejä voi ansaita myös AI-optimoinnin avulla.
Sosiaalisen median läsnäolo vahvistaa sivuston ulkoista hakukoneoptimointia
Aktivisuus sosiaalisessa mediassa lisää brändin tunnettuutta ja houkuttelee uusia sivustokävijöitä, toisin sanoen potentiaalisia ostajia. Nykyisin sisältöjen ajastaminen onnistuu helposti monen eri sovelluksen kautta.
Hyviä vinkkejä some-näkyvyyden kasvattamiseen löydät esimerkiksi Later.comista.
Sisältömarkkinoinnilla vahvuutta SEO-tekemiseen
Sisältömarkkinointi markkinoinnin strategia, joka keskittyy arvokkaan, relevantin ja johdonmukaisen sisällön luomiseen ja jakamiseen. Toimenpiden on osa sivuston hakukoneoptimointia.
Sen tavoitteena on luoda sisältöä, joka tarjoaa kohdeyleisölle:
- todellista arvoa
- vastaa heidän kysymyksiinsä
- ratkaisee heidän ongelmansa
- ja viihdyttää heitä.
Ero perinteiseen mainontaan on se, että sisältömarkkinoinnissa keskitytään pitkäaikaisen suhteen rakentamiseen kohdeyleisön kanssa, ei siis suoraan tuotteen tai palvelun myyntiin. Tavoitteena on kasvattaa luottamusta ja oman alan asiantuntijuutta.
Sisältömarkkinoinnin hyötyjä ovat:
- parempi näkyvyys hakukoneissa
- lisääntynyt verkkosivuliikenne
- parempi asiakasuskollisuus
- ja asiakkaiden keskuudessa kasvanut bränditietoisuus.
Kun sisältö on kohdennettu oikein ja se tarjoaa arvoa kohdeyleisölle, voi se myös johtaa suurempaan asiakasliikkeeseen ja myyntiin.
Muista, että sisältömarkkinointi vaatii sitoutumista ja jatkuvuutta, ja sen tulokset näkyvät usein vasta pitkällä aikavälillä. Kaiken ytimessä on ymmärtää kohdeyleisön tarpeet ja mieltymykset ja tuottaa sisältöä, joka puhuttelee heitä.
Sisältömarkkinnoinin tapoja ovat:
- Blogikirjoitukset: Säännöllisesti julkaistut, informatiiviset tai viihdyttävät artikkelit, jotka tuovat lisäarvoa lukijoille ja parantavat sivuston hakukonenäkyvyyttä.
- Infografiikat: Visuaaliset kuvat tiivistävät tiedon ja tekevät siitä helposti omaksuttavaa.
- E-kirjat ja oppaat: Näitä ovat laajemmat ja tiettyyn aiheeseen syvällisemmin pureutuvat sisällöt.
- Videot: Tuotte-esittelyt, opetusvideot ja haastattelut voivat nekin kasvattaa asiakkaiden sitoutumista ja kasvattaa brändin tunnettuutta.
- Podcastit voivat sisältää niin asiantuntijahaastatteluja, viihdettä, opetusta kuin inspiraatiota.
- Sosiaalisen median päivitykset eivät esittelyjä kaipaa, tiedät, että ne ovat tärkeitä.
- Sähköpostimarkkinointi, kuten uutiskirjeet, vinkit ja tarjoukset ovat äärimmäisen tärkeässä asemassa, siksi jokaisen yrityksen tulisi kasvattaa oman asiakasdatan laatua ja määrää.
- Webinaarit ja online-kurssit tarjoavat syvällistä tietoa tietystä aiheesta ja vahvistavat ajatusjohtajuuttasi.
- Case-esimerkit ja tutkimukset kertovat mm. omien asiakkaiden kokemuksista, jotka edesauttavat myyntiä ja luotettavuuden kasvattamista.
- FAQ-sivut tarjoavat vastauksia yleisiin kysymyksiin ja auttavat samalla keventämään asiakaspalvelun kuormaa.
- Käyttäjien luoma sisältö (UGC) on asiakkaiden itsensä tuottamaa sisältöä, jota ovat arvostelut, kuvat, videot tai muut sisällöt, jotka lisäävät brändisi aitoutta ja uskottavuutta.
Käyttäjien luomasta sisällöstä Google on kuitenkin nykyisin erityisen tarkka.
Local SEO ja Google My Business
Erityisesti paikallisia palveluita tarjoavien yritysten on tärkeää optimoida Google My Business -profiilinsa ja varmistaa, että yritystiedot ovat oikein ja ajan tasalla.
Vieraskynillä lisää tunnettuutta
Vieraskynät eli muiden asiantuntijoiden sivustollasi julkaisemat artikkelit vahvistavat brändisi uskottavuutta ja näkyvyyttä. Näitä kannattaa kysyä ja ehdottaa, sillä usko pois, ihmiset kyllä haluvat kertoa kantansa, ja kuten sinä, näkyä.
Off-page SEO tiivistetysti
Ulkoiset linkit ansaitaan, mutta niitä voidaan myös pyytää, kun tilanne ja mahdollisuus ovat luonnollisia.
Maksetut linkit ja maksettu sisältö tulee aina kertoa selkeästi lukijalle. Linkkien ostaminen ei suoranaisesti ole huono asia, mutta muista, että sivustot ovat eri arvoisia: Casino-sivustolta tarjottu linkki 100 euroa vastaan on vain karhunpalvelus omalle näkyvyydelle.
Luo aina niin hyvää sisältöä, että sitä voidaan käyttää lähteenä. Muista Google Business Profilen luonti. Ole aktiivinen somessa, tarvittaessa ajasta julkaisut.
Off-page optimoinnin iloa!
Lähteet
- Google’s John Mueller Gives Advice On Increasing Your DA – No Joke
- 34 Eye-Opening Google Search Statistics for 2024
- Search Engine Market Share Finland, Dec 2023 – Dec 2024
- Google Click-Through Rates (CTRs) by Ranking Position in 2025
- Market share of leading desktop search engines worldwide from January 2015 to January 2024